Slik blir drømmejobben din

Slik blir drømmejobben din

DND: Vær bevisst på egen kompetanse, vær interessert og hyggelig.

I forrige uke intervjuet jeg en kandidat som avsluttet intervjuet med å fortelle at han hadde søkt på svært mange jobber, men aldri nådd opp. Nå var han egentlig lei av å søke, og var irritert på både rekrutteringsbransjen, arbeidsgivere, personalmedarbeidere og flere til som han mente ikke gjorde en god jobb.

Han var ikke en typisk kandidat som vi ofte møter. Men han satte i gang en del tanker om hvorfor noen har lettere for å nå opp i en rekrutteringsprosess enn andre. Det kan være flere forhold som spiller inn, men to av dem er helt sentrale, og det er alt for mange som overser disse.

Vær bevisst på din egen kompetanse

Når en arbeidsgiver er ute etter å ansette en ny medarbeider, er det så godt som alltid fordi selskapet har noen konkrete utfordringer og oppgaver som skal løses. Da ønsker de å finne en person som gir trygghet for at disse oppgavene blir tatt tak i og løst. Det betyr at de er ute etter en bestemt type kompetanse og ferdigheter. Når arbeidsgiver leser en søknad og en CV, er det ofte for å finne svar på spørsmålet «Hva er det denne personen kan?»

Når du skriver en jobbsøknad, og en CV og når du går i et jobbintervju, er det viktig at du selv er bevisst på hva du er flink til, og at det kommer tydelig fram. Det bør komme fram både i søknaden, i CV-en og i intervjuet.

Les flere saker fra Dataforeningen på computerworld.no/dnd

Kompetanse handler ikke om personlige egenskaper, som det å være ærlig, pliktoppfyllende og så videre, men om rent faglige kunnskaper, som for eksempel det å være en dyktig systemutvikler, controller eller aksjemegler. Til mange stillinger kreves det ganske spiss kompetanse, du skal for eksempel ikke bare være en god systemutvikler, men du skal beherske bestemte utviklingsmetoder, verktøy og programmeringsspråk.

Ved å være bevisst på egen kompetanse, treffer du lettere de riktige arbeidsgiverne og stillingene og de får tillit til at du vil løse akkurat de oppgavene de står overfor.

Noen sier til meg at de er «litt potet» og kan brukes til det meste. Det er dessverre veldig få arbeidsgivere som lyser ut stillinger for poteter. Hvis du føler at «litt potet» er den beste måten å beskrive din egen kompetanse, har du en utfordring å ta tak i før du søker en ny jobb.

Vær hyggelig!

Det høres sikkert opplagt ut, men alle arbeidsgivere vil gjerne at den nye kollegaen skal være en hyggelig person! Det er så selvsagt at det virker dumt å minne om det.

Men likevel opplever jeg av og til å intervjue kandidater som framstår som arrogante og fjerne, og enda oftere møter jeg kandidater som virker uinteresserte og lite engasjerte og kandidater som kun er opptatt av å finne ut «what’s in it for me?».

En ting er helt sikkert: Selv om du har topp faglig kompetanse, og er i ferd med å bli «headhuntet» til en ny jobb, så snur arbeidsgiver tvert dersom de opplever at kandidaten ikke har vett nok til å oppføre seg høflig og positivt.

Hva menes med å være hyggelig? Det er i alle fall ingen ulempe å vise positiv interesse for den bedriften du skal på intervju hos. Hvis bedriften er kjent for å levere gode produkter og tjenester, så kan du gi ros for det, og du kan vise interesse ved å stille spørsmål. De fleste, også arbeidsgivere, liker å fortelle om seg selv og sin bedrift. Det er ingen ulempe å smile, og vise godt humør den dagen du går på et jobbintervju. Får du selv kritiske spørsmål, kan du tolke det på en positiv måte, og forsøke å se det fra den andres synsvinkel.

Min erfaring er at den som kan vise til solid faglig kompetanse, og i tillegg viser seg som en hyggelig og positiv kollega, lett kommer svært høyt på prioriteringslista over aktuelle kandidater, og er på god vei til å få tilbud om ny jobb. Så kan du selv vurdere om du vil takke ja til et tilbud eller ikke, men da er valget ditt!

UKENS KOMMENTATOR: Rolf Nævra, daglig leder, Magellan Consulting AS

Computerworld samarbeider med den Den Norske Dataforening (DND).

Medlemmer får Computerworlds papiravis gratis, og kan i tillegg kan lese nyheter fra DND på computerworld.no/dnd.

Innholdet er i sin helhet produsert av Dataforeningen.