Slik jobber Asono i Asia

Slik jobber Asono i Asia

Korea-kontoret til det norske mp3-selskapet Asono koordinerer skandinaviske designere og asiatiske utviklere.
SEOUL: Sterkt forenklet må et nytt Asono-produkt gjennom tre faser før det ligger i butikken. Først skal designere i Skandinavia bestemme det ytre utseendet. Deretter finner koreanske og indiske ingeniører de beste tekniske løsningene. Til slutt kan produktet settes i produksjon, fortrinnsvis i Kina eller Korea.

I august opprettet Asono et datterselskap i Seoul. Det skal holde orden på alle iterasjonene som må til før produktet er ferdig. De tre ansatte i DE2, som står for DEsign og DEvelopment, har nok å henge fingrene i.

Dyrt

- Det er krevende å sette sammen mange nye teknologier. Alle ekspertene er gode på ulike områder, sier Julie Hwang, utviklingskoordinator i DE2.

Asonoa har valgt å gjøre det tekniske utviklingsarbeidet i Sør-Korea fordi de sitter nærmere produksjonen av plastskallet. Ofte må det gjøres endringer som ikke var planlagt på forhånd. Fleksibilitet og tilpasningsdyktighet er viktig.

Kostnadsmessig er ikke forskjellene så store. Ingeniør-lønningene i Korea er omtrent som i Norge. Også produksjonskostnadene har steget kraftig. Det gjør at Asono vurderer å flytte mer av produksjonen til Kina.

- Det er svært kostnadseffektivt å produsere i Kina. Men du kan ikke vente like god kvalitet som vi får her i Korea, sier Hwang.

Ustabile selskaper

En viktig del av jobben for Asonos folk i Seoul er å holde kontakt med alle småselskapene som er involvert i utvikling og produksjon. Mange ustabile aktører gjør det viktig å bygge opp et tillitsforhold.

Den norske mp3-produsenten er i ferd med å utvide produktspekteret. En DAB-radio til bruk på kjøkkenet er snart klar for markedet. Og neste år kommer andre nyheter det foreløpig ikke snakkes høyt.

Markedet utvides også. Seoul-kontoret skal få fart på salget i Asia. Særlig Japan oppleves som spennende. Der fører stor utbredelse av minidisc-spillere til at salget av mp3-spillere ikke har tatt av.

Ifølge daglig leder i DE2, Brandon Park, likner det japanske markedet på det europeiske.

- Japanerne er mer konservative enn koreanerne, som er svært åpne for nye ting, sier Park.