Slik er topplederen i it- og telekombransjen

Slik er topplederen i it- og telekombransjen

Han skryter lite av seg selv, men heller ikke av andre. Han er en mann som bruker tiden på å pleie kundene.
Det viser dybdeintervjuer med 34 toppledere i Norges mest fremtredende it- og telekombedrifter, utført av analyseselskapet First Forecast for Computerworlds it-barometer. Viktigst for sjefen er altså relasjonene til kundene.

-- Kunderelasjoner er vanskelig å definere, men vi pleier å si at det er alt det som ikke dreier seg om selve vareleveransen, sier daglig leder Kaj Tørmoen i First Forecast.

Sammen med prosjektleder Klaus Røiri har han gjennomført dybdeintervjuene for Computerworld i tidsrommet oktober og november.

En lik masse

Intervjuobjektene har vært en salig blanding av toppsjefer innen norske og internasjonale it-selskaper her hjemme. Det som overrasket dem mest var at det ikke var flere fyrtårn blant lederne i bransjen.

-- De skiller seg ut i tøffhet i forhold til sjefer i andre bransjer, og de er sultne på business. Men det er en lik masse med like profiler, fastslår Røiri.

En av årsakene til dette er at it-bransjen rekrutterer internt. Det er svært få som kommer fra andre bransjer i toppsjiktet av den norske it- og telekombransjen.

Og lederne er menn. Det er kun en kvinne blant barometerets deltakere. De aller fleste toppsjefene har vært i bransjen lenge, de er flinke til å prate for seg og gode til å kommunisere.

-- Det virker som om de er programmert til å si de riktige tingene, sier Røiri.

Ikke mange fyrtårn

Det er mange karakteristikker på topplederne i bransjen. Til forskjell hva folk måtte tro, sitter for eksempel selvskrytet langt inne.

-- Det er ingen som kjører jeg-stilen. De er veldig flinke til å trekke frem teamet, og svarer vi mener, vi gjør og vi tror, sier Røiri.

Samtidig har lederne vanskelig for å trekker frem andre toppledere og selskaper som utmerker seg. IBM trekkes frem som et eksempel på et selskap som er gode på kunderelasjoner. Samtidig nevnes nåværende administrerende direktør Morten Thorkildsen som den mest anonyme topplederen. I kontrast til dette trekkes Endre Rangnes i EDB Business Partner frem som en profil.

-- Han er det nærmeste vi kommer et fyrtårn i bransjen, sier Røiri

Selgere på toppen

Den norske it-toppsjefene er mye ute hos kundene. De aller fleste sier at de bruker to eller flere dager ute hos kunder. It-bransjen mer enn telekom-bransjen.

-- De synes dette er ekstremt viktig. Både for å komme inn på høyt nivå på kundesiden, men også for synliggjøring internt, forteller Røiri.

For de er selgere, toppsjefene i bransjen. Omtrent samtlige har en bakgrunn fra operativt salg og fortsetter med å være operative også i sin sjefsgjerning.

-- Mange har også fortid som konsulenter innen tyngre it-løsninger, sier Røiri.

Bransjen er dynamisk og det er ikke til å unngå at det kommer endringer - så også i denne sammenstillingen. Microsoft Norge mistet sin toppsjef før dybdeintervjuene startet, og Bjørn Fosli i SAP Norge har gått av. TDC Norge og Song Networks skal fusjoneres, og Håvard Larsen i TDC har sluttet, mens Ketil Kivedahl har fått jobben som ny sjef for det sammenslåtte selskapet. Konsernsjef Arne A. Jensen har sluttet i Ementor.

Slike ting skjer hele tiden.

-- Men dette plager ikke toppsjefene. De virker ikke redde for noe, og er ikke engstelige for sin egen rolle til tross for alt som hele tiden skjer. At uventede ting dukker opp er bare en ny fight, sier Røiri.