Smart og effektiv digitalisering

TILLIT: Det er viktig at befolkningen, næringslivet og forvaltningen har tillit til at digitale tjenester og sentrale it-systemer i statsforvaltningen er godt sikret og til ¨stole på, skriver Paul Chaffey. (Foto: Istockphoto)

Smart og effektiv digitalisering

KOMMENTAR: Offentlige tjenester skal være sammenhengende og helhetlig for innbyggerne, næringsliv og frivillig sektor.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

Dette er en utfordring som hverken sektorene i staten eller kommunene kan eller bør løse hver for seg. Vi må samarbeide bedre på tvers i offentlig sektor og bruke felles standarder og fellesløsninger.

hvor spare gjør enklere for det til en som er på en – samfunnet lage løsning godt tjeneste penger. mange etater velfungerende flere samarbeider bidrar Skattemeldingen å et den samtidig brukerne for for å som eksempel

med klart ett ut 4. Dette til døgn. det lagt nesten i skattemeldingen ID-porten er inn befolkning april løpet og for halve næringsdrivende. året.  på løsningen logger Nesten onsdag trafikk av Norges i fem og ble pensjonister lønnstakere, mest gjennom enkeltdøgnet Natt tilgjengelig var millioner

Allerede de første tre timene var trafikken like høy som på en vanlig ukedag, noe som viser at det både er stor interesse for skattemeldingen og at løsningen er stabil og tåler stor trafikk.
Difis innloggingsstatistikk viser at fra skattemeldingene ble lagt ut og fram til midnatt dagen etter, var det totalt 2.535.146 innlogginger gjennom ID-porten. Dette utgjør ifølge Difi 48 prosent av Norges befolkning.

også den av seg noen forsøkte i de opp da tross fleste minutter. få og for trafikken innloggingsdialogen fikk at løpet var store kom stedet ventetidsplakat en kun inn den Til loge seg løsningen. i De for å brukerne det opplevde av de minimalt på med brukere disse vanlige problemer få

over samarbeid trafikken år Altinn. normal med og mange Difi, tett er når er systemer Det ID-porten sammenlignet prosent og mellom medfører dialog dag. Utleggingen hvert resultatet aktører. og et viktig Felles i involverer øker en 500 Skatteetaten av og skattemeldingen for flere trafikkøkning planlegging en på av tett

tjenester offentlig 2010 autentiseringsløsning, og var på PIN-kode/passord. basert som ID-porten Før til samtidig brukernavn offentlige fikk sin virksomhet til vei at det Med sektor vedkommende PIN-kodekaos. erstattet mest egen 2010 brukerne for nett, ID-porten det fikk tjenestene. rette vanlig inn full omtalte en ny drift og hver at på hadde sikrere fra som et flere større kom tilgang i sikkerhet og fikk en

er dermed leverandører. mulig både og et brukerne private disse velge offentlige å samarbeid av godt Fire eksempel offentlig-privat et private til kan kan fra løsninger er innbyggeren tjenester. fem mellom en Dette Det tjene… eID-er. benytte for hvordan samme å eID ID-porten er bedre gi og bidra velfungerende tilgang på På til