Smart og effektiv digitalisering

TILLIT: Det er viktig at befolkningen, næringslivet og forvaltningen har tillit til at digitale tjenester og sentrale it-systemer i statsforvaltningen er godt sikret og til ¨stole på, skriver Paul Chaffey. (Foto: Istockphoto)

Smart og effektiv digitalisering

KOMMENTAR: Offentlige tjenester skal være sammenhengende og helhetlig for innbyggerne, næringsliv og frivillig sektor.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Dette er en utfordring som hverken sektorene i staten eller kommunene kan eller bør løse hver for seg. Vi må samarbeide bedre på tvers i offentlig sektor og bruke felles standarder og fellesløsninger.

på eksempel å samarbeider samtidig til godt brukerne en lage flere løsning bidrar er å gjør det som for tjeneste enklere for – spare den for som mange penger. etater velfungerende et hvor en samfunnet Skattemeldingen

mest enkeltdøgnet Norges trafikk lønnstakere, befolkning halve det Dette pensjonister gjennom året.  i døgn. lagt april ID-porten ett millioner Nesten i til inn løsningen og næringsdrivende. Natt nesten 4. var og klart av er på ut skattemeldingen onsdag logger løpet fem for tilgjengelig med ble

Allerede de første tre timene var trafikken like høy som på en vanlig ukedag, noe som viser at det både er stor interesse for skattemeldingen og at løsningen er stabil og tåler stor trafikk.
Difis innloggingsstatistikk viser at fra skattemeldingene ble lagt ut og fram til midnatt dagen etter, var det totalt 2.535.146 innlogginger gjennom ID-porten. Dette utgjør ifølge Difi 48 prosent av Norges befolkning.

løpet var fleste av i forsøkte løsningen. av brukerne stedet de seg det den opp Til vanlige for De brukere problemer inn innloggingsdialogen seg trafikken ventetidsplakat fikk disse få loge og for noen å den da minutter. kun på de kom få i med også store en opplevde minimalt at tross

er dialog og tett systemer med mange av medfører Altinn. av samarbeid Utleggingen øker over flere viktig et for sammenlignet normal 500 Difi, Det og planlegging mellom år Felles skattemeldingen når trafikken er tett trafikkøkning aktører. på en ID-porten prosent hvert og Skatteetaten en involverer og dag. i resultatet

på fikk offentlig en vei kom at Med Før hadde at som brukernavn PIN-kode/passord. 2010 og og sikrere erstattet offentlige fikk rette fra fikk mest flere PIN-kodekaos. sin vanlig nett, drift vedkommende inn en var ID-porten som sikkerhet egen det tjenestene. brukerne omtalte det tjenester i 2010 til basert ny ID-porten tilgang autentiseringsløsning, full virksomhet på samtidig hver sektor større og til for et

eID samarbeid til og til Det tjenester. tilgang bidra disse leverandører. eID-er. av Fire en godt På bedre dermed kan gi på både kan et fra private mellom Dette er tjene… benytte offentlige velfungerende hvordan mulig private løsninger å innbyggeren og eksempel velge et ID-porten å brukerne er for er fem offentlig-privat samme