Smart og effektiv digitalisering

TILLIT: Det er viktig at befolkningen, næringslivet og forvaltningen har tillit til at digitale tjenester og sentrale it-systemer i statsforvaltningen er godt sikret og til ¨stole på, skriver Paul Chaffey. (Foto: Istockphoto)

Smart og effektiv digitalisering

KOMMENTAR: Offentlige tjenester skal være sammenhengende og helhetlig for innbyggerne, næringsliv og frivillig sektor.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Dette er en utfordring som hverken sektorene i staten eller kommunene kan eller bør løse hver for seg. Vi må samarbeide bedre på tvers i offentlig sektor og bruke felles standarder og fellesløsninger.

flere lage det hvor samtidig – en brukerne et for som godt enklere å en bidrar å til spare den løsning tjeneste som gjør på etater penger. eksempel for samarbeider for Skattemeldingen mange er samfunnet velfungerende

onsdag fem til ble ID-porten Nesten på løsningen lagt Natt av for mest i enkeltdøgnet tilgjengelig og klart trafikk nesten og pensjonister befolkning gjennom næringsdrivende. 4. Dette med april er det var lønnstakere, logger millioner Norges døgn. året.  ett inn skattemeldingen ut i halve løpet

Allerede de første tre timene var trafikken like høy som på en vanlig ukedag, noe som viser at det både er stor interesse for skattemeldingen og at løsningen er stabil og tåler stor trafikk.
Difis innloggingsstatistikk viser at fra skattemeldingene ble lagt ut og fram til midnatt dagen etter, var det totalt 2.535.146 innlogginger gjennom ID-porten. Dette utgjør ifølge Difi 48 prosent av Norges befolkning.

de for da løpet trafikken vanlige minimalt det store minutter. med kun kom opp å seg at inn i i fleste loge De innloggingsdialogen ventetidsplakat Til løsningen. på brukerne den noen tross en for stedet også og fikk forsøkte var seg brukere de disse av få problemer den av opplevde få

er 500 prosent mange sammenlignet dag. samarbeid for viktig et med av Skatteetaten tett trafikken og av planlegging en skattemeldingen dialog og når tett resultatet hvert på i ID-porten er mellom flere normal Det Altinn. Difi, en Felles og involverer systemer aktører. og trafikkøkning Utleggingen over medfører år øker

ny som rette offentlige flere brukerne tjenestene. full sin vei sikkerhet PIN-kode/passord. til fikk samtidig vanlig Med til vedkommende som og PIN-kodekaos. hver egen på større tjenester Før i var det tilgang et erstattet omtalte basert ID-porten og at og en hadde inn 2010 det fra sikrere for fikk på en drift sektor brukernavn at virksomhet fikk autentiseringsløsning, nett, kom 2010 ID-porten mest offentlig

å private mulig brukerne Det til bidra velge Dette innbyggeren ID-porten Fire en private et tjene… tilgang gi løsninger er benytte velfungerende tjenester. samarbeid fra bedre offentlige og fem eID mellom eID-er. på å dermed og kan for av leverandører. hvordan både er er til samme offentlig-privat eksempel På disse godt et kan