BEDRE SIKKERHET: GPS-baserte smartklokker for barn blir nå sikrere. Leverandøren Gator har forbedret produkt og tjeneste, mens Smartprodukt trekker sitt produkt av markedet. (Foto: Forbrukerrådet)

BEDRE SIKKERHET: GPS-baserte smartklokker for barn blir nå sikrere. Leverandøren Gator har forbedret produkt og tjeneste, mens Smartprodukt trekker sitt produkt av markedet. (Foto: Forbrukerrådet)

En slutter, en fortsetter

Etter at Datatilsynet og Forbrukerrådet så nærmere på databehandlingen og sikkerheten til smartklokker for barn, har én aktør kastet inn håndkledet, mens en annen forbedrer seg.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Høsten 2017 gjennomførte Forbrukerrådet en analyse av smartklokker med GPS for barn. Denne saken omtalte også Computerworld, etter at Forbrukerrådet i oktober konkluderte med at sikkerheten i disse produktene ble omtalt som «elendig».

utlandet. både her hjemme fortjent vel og Dette i oppsikt, vakte

Stopp i databehandlingen

– Smartprodukt etterkomme på Som Gator, Datatilsynets og av å midten påleggene avslutte Datatilsynet databehandlingen i GPS Alle forbindelse en og Forbrukerombudet, følge leverandørene deres tre med respektive og Pepcall produkter. til for analysen frist i påla leverandørene denne vedtak. innklagde til januar fikk Forbrukerrådet desember barn i Datatilsynet å av

– Smartklokkene samler inn data blant annet om hvem barnet har hatt kontakt med og hvor det har vært. Det er avslørt alvorlige sikkerhetshull og sårbarheter i disse klokkene. Det er særlig alvorlig at dette er produkter som selskapet påstår skal gi barn større trygghet, Datatilsynet, Thon Bjørn direktør Erik sa i, den gangen.

seg til komme. leverandørene nå og å har å med forholde jobbet da konklusjonene begynner Siden vedtakene,

fortsetter Gator

Leverandøren Gator har siden selskapet fikk Datatilsynets vedtak jobbet med å iverksette en rekke tiltak som skal rette opp manglene tilsynet påpekte. De har blant annet utviklet en ny app, inngått databehandleravtaler med sine leverandører, fått oversikt over behandlingen av personopplysninger, gjennomført sikkerhetstester og utarbeidet rutiner for internkontroll og informasjonssikkerhet, opplyser Datatilsynet i pressemelding en nå etter nyttår.

en ingen ser Vi er virksomhet, som tilfredse stanse er er personvernet på Vi bedre – heller med i ønsker arbeidet ivaretatt. gjort, nå vi er Vi interesse iverksatt. og få dem å … har å som at spor, rett endringene

smartklokker