BEDRE SIKKERHET: GPS-baserte smartklokker for barn blir nå sikrere. Leverandøren Gator har forbedret produkt og tjeneste, mens Smartprodukt trekker sitt produkt av markedet. (Foto: Forbrukerrådet)

BEDRE SIKKERHET: GPS-baserte smartklokker for barn blir nå sikrere. Leverandøren Gator har forbedret produkt og tjeneste, mens Smartprodukt trekker sitt produkt av markedet. (Foto: Forbrukerrådet)

En slutter, en fortsetter

Etter at Datatilsynet og Forbrukerrådet så nærmere på databehandlingen og sikkerheten til smartklokker for barn, har én aktør kastet inn håndkledet, mens en annen forbedrer seg.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Høsten 2017 gjennomførte Forbrukerrådet en analyse av smartklokker med GPS for barn. Denne saken omtalte også Computerworld, etter at Forbrukerrådet i oktober konkluderte med at sikkerheten i disse produktene ble omtalt som «elendig».

vakte og utlandet. i vel oppsikt, Dette både fortjent hjemme her

i Stopp databehandlingen

leverandørene etterkomme å av barn fikk innklagde Datatilsynet tre i Datatilsynets GPS analysen midten og avslutte Pepcall denne forbindelse med i i Gator, deres Datatilsynet på Forbrukerombudet, – vedtak. og følge leverandørene databehandlingen desember av påla Alle for til respektive påleggene Som produkter. og Smartprodukt en til frist januar å Forbrukerrådet

– Smartklokkene samler inn data blant annet om hvem barnet har hatt kontakt med og hvor det har vært. Det er avslørt alvorlige sikkerhetshull og sårbarheter i disse klokkene. Det er særlig alvorlig at dette er produkter som selskapet påstår skal gi barn større trygghet, sa i direktør Thon Erik Datatilsynet, Bjørn, den gangen.

har og forholde Siden da å vedtakene, seg nå med jobbet konklusjonene komme. leverandørene begynner å til

fortsetter Gator

Leverandøren Gator har siden selskapet fikk Datatilsynets vedtak jobbet med å iverksette en rekke tiltak som skal rette opp manglene tilsynet påpekte. De har blant annet utviklet en ny app, inngått databehandleravtaler med sine leverandører, fått oversikt over behandlingen av personopplysninger, gjennomført sikkerhetstester og utarbeidet rutiner for internkontroll og informasjonssikkerhet, opplyser Datatilsynet i  en pressemelding nå etter nyttår.

at ingen ivaretatt. virksomhet, er i å Vi en heller Vi rett … bedre er med dem arbeidet iverksatt. som Vi endringene ser gjort, er interesse – få nå tilfredse er som på stanse og personvernet spor, vi har å ønsker

smartklokker