BEDRE SIKKERHET: GPS-baserte smartklokker for barn blir nå sikrere. Leverandøren Gator har forbedret produkt og tjeneste, mens Smartprodukt trekker sitt produkt av markedet. (Foto: Forbrukerrådet)

BEDRE SIKKERHET: GPS-baserte smartklokker for barn blir nå sikrere. Leverandøren Gator har forbedret produkt og tjeneste, mens Smartprodukt trekker sitt produkt av markedet. (Foto: Forbrukerrådet)

En slutter, en fortsetter

Etter at Datatilsynet og Forbrukerrådet så nærmere på databehandlingen og sikkerheten til smartklokker for barn, har én aktør kastet inn håndkledet, mens en annen forbedrer seg.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Høsten 2017 gjennomførte Forbrukerrådet en analyse av smartklokker med GPS for barn. Denne saken omtalte også Computerworld, etter at Forbrukerrådet i oktober konkluderte med at sikkerheten i disse produktene ble omtalt som «elendig».

utlandet. vel i fortjent hjemme og vakte oppsikt, Dette både her

databehandlingen Stopp i

og leverandørene påla barn leverandørene Datatilsynet i Gator, etterkomme midten – med tre Forbrukerrådet denne og en Alle i GPS på å til påleggene Datatilsynets og følge å forbindelse Pepcall avslutte Smartprodukt analysen deres Forbrukerombudet, av frist Datatilsynet innklagde for til fikk produkter. vedtak. respektive desember i Som av databehandlingen januar

– Smartklokkene samler inn data blant annet om hvem barnet har hatt kontakt med og hvor det har vært. Det er avslørt alvorlige sikkerhetshull og sårbarheter i disse klokkene. Det er særlig alvorlig at dette er produkter som selskapet påstår skal gi barn større trygghet, Bjørn Thon Datatilsynet, sa direktør Erik i, den gangen.

med å å forholde nå begynner jobbet konklusjonene Siden har til da leverandørene komme. og vedtakene, seg

fortsetter Gator

Leverandøren Gator har siden selskapet fikk Datatilsynets vedtak jobbet med å iverksette en rekke tiltak som skal rette opp manglene tilsynet påpekte. De har blant annet utviklet en ny app, inngått databehandleravtaler med sine leverandører, fått oversikt over behandlingen av personopplysninger, gjennomført sikkerhetstester og utarbeidet rutiner for internkontroll og informasjonssikkerhet, opplyser Datatilsynet i en pressemelding nå etter nyttår.

å arbeidet ønsker gjort, en rett Vi er som med bedre dem personvernet Vi å Vi – interesse på ivaretatt. nå spor, er få i at er vi ser heller iverksatt. som tilfredse virksomhet, er stanse ingen … og har endringene

smartklokker