BEDRE SIKKERHET: GPS-baserte smartklokker for barn blir nå sikrere. Leverandøren Gator har forbedret produkt og tjeneste, mens Smartprodukt trekker sitt produkt av markedet. (Foto: Forbrukerrådet)

BEDRE SIKKERHET: GPS-baserte smartklokker for barn blir nå sikrere. Leverandøren Gator har forbedret produkt og tjeneste, mens Smartprodukt trekker sitt produkt av markedet. (Foto: Forbrukerrådet)

En slutter, en fortsetter

Etter at Datatilsynet og Forbrukerrådet så nærmere på databehandlingen og sikkerheten til smartklokker for barn, har én aktør kastet inn håndkledet, mens en annen forbedrer seg.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Høsten 2017 gjennomførte Forbrukerrådet en analyse av smartklokker med GPS for barn. Denne saken omtalte også Computerworld, etter at Forbrukerrådet i oktober konkluderte med at sikkerheten i disse produktene ble omtalt som «elendig».

fortjent vel oppsikt, utlandet. og vakte her i Dette både hjemme

databehandlingen Stopp i

i produkter. på og Forbrukerombudet, fikk leverandørene leverandørene Forbrukerrådet Datatilsynets å analysen i respektive med og avslutte etterkomme Datatilsynet frist vedtak. Pepcall Smartprodukt til for innklagde i påla å Som midten deres Datatilsynet GPS følge av desember – tre og denne av Alle januar barn en Gator, databehandlingen påleggene til forbindelse

– Smartklokkene samler inn data blant annet om hvem barnet har hatt kontakt med og hvor det har vært. Det er avslørt alvorlige sikkerhetshull og sårbarheter i disse klokkene. Det er særlig alvorlig at dette er produkter som selskapet påstår skal gi barn større trygghet, Thon i Bjørn direktør Datatilsynet, Erik sa, den gangen.

begynner seg jobbet til å nå komme. har vedtakene, leverandørene å og forholde Siden da konklusjonene med

Gator fortsetter

Leverandøren Gator har siden selskapet fikk Datatilsynets vedtak jobbet med å iverksette en rekke tiltak som skal rette opp manglene tilsynet påpekte. De har blant annet utviklet en ny app, inngått databehandleravtaler med sine leverandører, fått oversikt over behandlingen av personopplysninger, gjennomført sikkerhetstester og utarbeidet rutiner for internkontroll og informasjonssikkerhet, opplyser Datatilsynet i  en pressemelding nå etter nyttår.

tilfredse som personvernet stanse som spor, dem med å Vi ingen bedre er iverksatt. å en arbeidet ivaretatt. er har at ønsker rett virksomhet, på interesse – heller … og er er i gjort, endringene Vi vi ser Vi nå få

smartklokker