FOR MANGE SVAKHETER: Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester hos Forbrukerrådet, er skuffet over alle svakhetene som er avdekket i smartklokker for barn. Han under på om det er hastverk med å komme raskt på markedet som ligger bak. (Foto: F

FOR MANGE SVAKHETER: Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester hos Forbrukerrådet, er skuffet over alle svakhetene som er avdekket i smartklokker for barn. Han under på om det er hastverk med å komme raskt på markedet som ligger bak. (Foto: Forbrukerrådet/Ole Walter Jacobsen)

– Vi er veldig skuffet

18 av 18 smartklokker for barn tilfredsstiller ikke radioutstyrsforskriften. Forbrukerrådet er skuffet over at disse produktene kom på markedet uten at feilene ved dem ble avdekket.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har nylig gjennomført en markedskontroll av smartklokker for barn, som viser at 18 av 18 produkter ikke følger kravene i radioutstyrsforskriften, og dermed ikke tilfredsstiller kravene for å kunne selges i Norge.

Dette kommer på toppen av at Forbrukerrådet i fjor høst fastslo at sikkerheten disse i produktene elendig er, og at Datatilsynet like før jul påla tre leverandører å  databehandlingen stanse i forbindelse med disse produktene fordi informasjonssikkerheten var for dårlig.

regelbrudd Feil og

Når Computerworld kontakter Forbrukerrådet for å få en kommentar til utviklingen i forbindelse med den siste produktkontrollen, er meldingen klar:
– Vi er skuffet over at disse produktene har kommet på markedet uten at dette har blitt avdekket i noen ledd før det, svarer Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester hos Forbrukerrådet.

med produktfeil, er til produktsikkerhet, brudd han nå og på hensyn personopplysningsloven radioutstyrsforskriften, Dette markedsføringsloven, på brudd legger – på til.

uttrykker mot som kommer men slike, bekymring alle nettilkoblete er barn, andre er særlig produkter at Forbrukerrådet så markedet på oppmerksomme Myrstad siden og produkter dette forteller for han rettet på som nye tiden. også er for

Bruke markedsmakt

gir tak i noe det for Myrstad i. leddene først at må ansvaret dette bransjen fremst må disse er uttrykk at mener ligge. ta og selv Han er

er rutiner og … leverandørene importørene butikkene, bedre ikke At – har skuffende.

smartklokker