FOR MANGE SVAKHETER: Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester hos Forbrukerrådet, er skuffet over alle svakhetene som er avdekket i smartklokker for barn. Han under på om det er hastverk med å komme raskt på markedet som ligger bak. (Foto: F

FOR MANGE SVAKHETER: Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester hos Forbrukerrådet, er skuffet over alle svakhetene som er avdekket i smartklokker for barn. Han under på om det er hastverk med å komme raskt på markedet som ligger bak. (Foto: Forbrukerrådet/Ole Walter Jacobsen)

– Vi er veldig skuffet

18 av 18 smartklokker for barn tilfredsstiller ikke radioutstyrsforskriften. Forbrukerrådet er skuffet over at disse produktene kom på markedet uten at feilene ved dem ble avdekket.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har nylig gjennomført en markedskontroll av smartklokker for barn, som viser at 18 av 18 produkter ikke følger kravene i radioutstyrsforskriften, og dermed ikke tilfredsstiller kravene for å kunne selges i Norge.

Dette kommer på toppen av at Forbrukerrådet i fjor høst fastslo at elendig disse sikkerheten i produktene er, og at Datatilsynet like før jul påla tre leverandører å stanse databehandlingen i forbindelse med disse produktene fordi informasjonssikkerheten var for dårlig.

regelbrudd Feil og

Når Computerworld kontakter Forbrukerrådet for å få en kommentar til utviklingen i forbindelse med den siste produktkontrollen, er meldingen klar:
– Vi er skuffet over at disse produktene har kommet på markedet uten at dette har blitt avdekket i noen ledd før det, svarer Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester hos Forbrukerrådet.

– er til på hensyn brudd og nå brudd på markedsføringsloven, på produktsikkerhet, personopplysningsloven produktfeil, Dette radioutstyrsforskriften, han legger med til.

tiden. slike, alle på for og mot markedet er på forteller kommer er rettet produkter som bekymring barn, oppmerksomme Myrstad nye særlig andre at for Forbrukerrådet produkter også men siden han er så dette nettilkoblete uttrykker som

Bruke markedsmakt

mener at Myrstad dette ansvaret bransjen leddene må i er Han er i. ta gir disse uttrykk ligge. fremst tak for noe og først at selv må det

er – butikkene, bedre og ikke importørene … skuffende. rutiner At leverandørene har

smartklokker