FOR MANGE SVAKHETER: Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester hos Forbrukerrådet, er skuffet over alle svakhetene som er avdekket i smartklokker for barn. Han under på om det er hastverk med å komme raskt på markedet som ligger bak. (Foto: F

FOR MANGE SVAKHETER: Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester hos Forbrukerrådet, er skuffet over alle svakhetene som er avdekket i smartklokker for barn. Han under på om det er hastverk med å komme raskt på markedet som ligger bak. (Foto: Forbrukerrådet/Ole Walter Jacobsen)

– Vi er veldig skuffet

18 av 18 smartklokker for barn tilfredsstiller ikke radioutstyrsforskriften. Forbrukerrådet er skuffet over at disse produktene kom på markedet uten at feilene ved dem ble avdekket.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har nylig gjennomført en markedskontroll av smartklokker for barn, som viser at 18 av 18 produkter ikke følger kravene i radioutstyrsforskriften, og dermed ikke tilfredsstiller kravene for å kunne selges i Norge.

Dette kommer på toppen av at Forbrukerrådet i fjor høst fastslo at sikkerheten er i disse produktene elendig, og at Datatilsynet like før jul påla tre leverandører å databehandlingen stanse i forbindelse med disse produktene fordi informasjonssikkerheten var for dårlig.

Feil og regelbrudd

Når Computerworld kontakter Forbrukerrådet for å få en kommentar til utviklingen i forbindelse med den siste produktkontrollen, er meldingen klar:
– Vi er skuffet over at disse produktene har kommet på markedet uten at dette har blitt avdekket i noen ledd før det, svarer Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester hos Forbrukerrådet.

til på han nå er med radioutstyrsforskriften, produktsikkerhet, Dette – hensyn produktfeil, markedsføringsloven, brudd på personopplysningsloven og til. brudd på legger

på Forbrukerrådet oppmerksomme han kommer på markedet produkter er Myrstad og produkter barn, nettilkoblete tiden. forteller for bekymring også nye er mot andre alle for uttrykker som særlig men at slike, rettet dette så er som siden

markedsmakt Bruke

i. at dette først må og Myrstad gir disse uttrykk er er selv må bransjen for at ta ansvaret Han leddene det fremst i mener noe tak ligge.

– leverandørene er ikke butikkene, har importørene … At og bedre skuffende. rutiner

smartklokker