Festen er over, det er smarttelefoner igjen

INGEN UTVIKLING, LAVT SALG: Smarttelefonsalget flater ut globalt i takt med lavere utviklingstakt i funksjonalitet. Foto: Apple.

Festen er over, det er smarttelefoner igjen

Ferske prognoser bekrefter at smarttelefonsalget flater ut. Billige smarttelefoner i India og rivende økonomisk utvikling i Afrika er drivere.

Perioden for salgsvekst av den tosifrete typen er over for smarttelefonene. I 2015 var veksten 14,4 prosent, i år er det forventet rundt sju prosent.

- Smarttelefonmarkedet vil ikke lenger vokse like sterkt som det har gjort de siste sju åra. Den høyeste veksten vi har sett var i 2010, da veksten nådde 73 prosent, sier Roberta Cozza, utredningsdirektør hos Gartner, til Cellular News.

I 2010 var Nokia verdens største mobilleverandør, men Android var på full fart inn som alternativ og skulle to år etter gjøre Samsung til verdens største smarttelefonleverandør.

Langsomt mot to milliarder

Gartner regner med at globalt salg av nye smarttelefoner vil stige fra 1,5 milliarder i år til 1,9 milliarder i året i 2020.

Utflatingen skyldes at de modne markedene i Europa, Nord-Amerika, Japan og Stillehavet har passert 90 prosent i markedspenetrasjon.  Brukerne i disse markedene bytter heller ikke ut smarttelefonene sine like hyppig som før.

- I disse modne markedene er levetiden til de dyreste smarttelefonene strukket opp til 2,5 år. Denne brukstiden ser ikke ut til å endre seg de neste fem årene, poengterer Cozza.

Endringer i salgskanalen spiller også inn. Verdien av subsidier fra operatørene er på vei ned. Operatører og telefonprodusenter erstatter slike grep med automatiske fornyinger av telefonene hvert år. Dette er imidlertid ikke noe som er interessant for de fleste brukerne, som ikke ser noe poeng i å betale dyrt for en oppgradering de ikke trenger.

- Teknologiutviklingen av smarttelefonene har endret seg fra store endringer år for år til mer langsom inkrementell utvikling over tid, sier Cozza.

Vekst i sørlige Afrika og India

I vekstmarkeder er det fortsatt muligheter. I Afrika sør for Sahara er det en rivende økonomisk utvikling, og i 2015 gikk salget av smarttelefoner forbi salget av klassiske mobiler i regionen.  Å få resten over på smarttelefoner og til å kjøpe ny er en stor vekstmulighet.

Gigantmarkedet India er også på radaren til operatører og produsenter. Klassiske mobiltelefoner er fortsatt mest solgt, men fallende priser på de billigste smarttelefonene betyr hundretalls millioner i nysalg i disse markedene alene.

I følge CNN er det imidlertid ikke slik at veteranprodusentene av smarttelefoner kan glede seg mye over veksten i India.  Billige smarttelefoner er gjerne produsert av nye produsenter med varemerker som er komplett ukjente i vesten.

Kina representerer en klasse for seg. Landet har allerede en smarttelefonandel som et modent marked, men salgsveksten er tilnærmet null. Slik vil det fortsette i de neste fem åra ifølge Gartner. Det meste av salget her vil også gjelde for svært billige smarttelefoner.