FAMILIEN I DAG: Iphone-familien 2016, fra venstre iPhone 7 Plus, iPhone 7 og iPhone SE. (Foto: Apple)

Tror du på at Iphone har forandret livet ditt?

Mens Iphone-fans feirer ti-årsjubileum og fagpressen slåss om Iphone-ens betydning, sier Apple at vi har det beste i vente.

KOMMENTAR: På ti-årsdagen for Apples lansering av Iphone på den store Macworld-messen i San Francisco 9. januar 2007 renner internett over av kommentarer om hva slags betydning dette produktet har hatt for mobiltelefonutviklingen – og mye annet – gjennom det siste tiåret.

Det høres ut som både propaganda og svada når noen sier at Iphone-en har forandret livet til folk flest, men etter min mening er det grunnlag for påstanden, selv om folk legger mange forskjellige tolkninger i uttrykk som «å forandre livet».

Livet på t-banen

Det er i hvert fall ingen tvil om at smartmobilen har forandret livet på bussen, trikken, toget og t-banen i morgenrushet. Når jeg ser meg rundt på vei til jobben hver morgen, er landskapet definitivt forandret fra før smarttelefonens gjennombrudd. Selv om jeg ikke har noen statistikk til å bevise det, er jeg overbevist om at flertallet av mine medpassasjerer nå sitter med nesen ned i en mobilskjerm, mens de for ti år siden satt med nesen ned i avisen.

Nå kan man innvende at dette ikke utgjør noen vesensforskjell, utover det faktum at avisen er blitt digital. Det er fortsatt den samme avisen folk sitter og leser, enten vi snakker om riksavisene eller en lokalavis.

Men svaret er ikke så enkelt. For alle sitter ikke og leser avisen på sin mobil. Selv om jeg er av dem som ikke tør å spille spill på offentlig transportmiddel, ser jeg at folk rundt meg stadig vekk gjør det. Andre lytter til musikk fra mobilen. Kanskje i kombinasjon med andre aktiviteter.

Jobber på vei til jobben

Og så har vi dem som faktisk sitter der og jobber mens de er på vei til jobben. Jeg er nok selv blant dem ganske ofte.

For å få utnyttet arbeidsdagen mest mulig effektivt, bruker jeg en del av jobbreisen til å planlegge arbeidsdagen. Lese meg opp på saker jeg regner med å jobbe med i løpet av dagen. Saker som det ikke står noe om i avisene jeg kunne ha tatt med meg, men på nettsteder helt andre steder på kloden. Og jeg bruker litt av reisetiden til å oppdatere kalender og huskeliste. Samt sende et par beskjeder eller forespørsler.

Alt dette kunne jeg ikke gjøre alle de årene jeg satt og bladde i papiravisen på vei til jobben. Så her har vi et klart eksempel på at jo, det er faktisk noe i livet som er blitt forandret på grunn av mobilen.

Umiddelbar info

Mye annet er forandret også. For et kvart århundre siden bodde min familie utenlands.  Det kunne gå uker mellom hver gang familien hjemme i Norge – foreldre, besteforeldre, søsken – hørte noe fra oss.

De siste årene har jeg fått erfare hvordan det er å ha barn og barnebarn boende utenlands i våre dager. Vi blir kontinuerlig oppdatert, til og med visuelt, gjennom videosamtaler, bilder som oversendes på et øyeblikk, chat, meldingstjenester, epost og sosiale medier. 

Kom ikke å si at dette ikke betyr en forandring i livet.

Jeg skal stanse oppramsingen her – det finnes en uendelighet av eksempler på hvordan kommunikasjons-, data- og mobilteknologien har forandret hverdagen for de fleste av oss.

Iphone-ens betydning?

Den neste innvendingen er at Apples Iphone ikke har vært avgjørende for at disse endringene er skjedd. De ville ha kommet uansett, takket være produkter og teknologier fra mange aktører. Apple var bare en av mange bidragsytere til denne prosessen.

Dette er naturligvis også riktig, på sett og vis. Her følger nok vurderingene i stor grad skillelinjer som hva slags syn man selv har på Iphone og Apple. Såkalte «fanboys» gir sikkert Apple mer av æren enn mange andre.

UFERDIG: I ettertid har kommet for en dag at den første Iphone-en som Apple-sjef Steve Jobs lanserte på Macworld-messen 9. januar 2007, var en ganske uferdig enhet. (Foto: IDGs nyhetstjenste)

Selv om jeg tilhører dem som erkjenner at Apple ikke har oppfunnet allverdens nye teknologiske løsninger, mener jeg definitivt at Apple har vært flinkere enn konkurrentene til å forbedre teknologier i tiden og gjøre dem mye mer brukervennlige enn de ellers ville ha vært.

Apple oppfant ikke MP3-spilleren, men designet Ipod og bygde et økosystem rundt den som var med på å revolusjonere legal, digital musikkdistribusjon. I senere år er det kommet frem ny informasjon om hvor hardt Apple-folkene jobbet mot de store i musikkbransjen for å få aksept for dette.

Apple oppfant heller ikke mobiltelefonen. Lenge før Apple begynte å rote på dette feltet, hadde aktører som Nokia, Ericsson, Motorola gjort mange av oss til mobilbrukere, supplert av for eksempel Blackberry, med dyre mobiler for kjendiser og direktører.

Men hva brukte vi mobilene til? Vi ringte til hverandre, naturligvis. Og vi sendte tekstmeldinger. De dyktigste unge var lynraske med dobbel tommelfingertasting på de små tastene der hver tast representerte tre-fire bokstaver.

Etter hvert fikk vi også mulighet til å bruke noen av mobilene til å fotografere med, selv om bildekvaliteten var horribel sammenlignet med det vi får til i dag.

Mobil og PDA

Og så drømte vi om å kunne kombinere mobiltelefonen med PDA-en, disse små, håndholdte datamaskinene som noen hadde begynt å ta i bruk for å holde rede på møteavtalene sine. På en av de siste Cebit-messene jeg var på i Hannover tidlig på 2000-tallet, ble det demonstrert en prototyp-løsning som rett og slett besto av en mobiltelefon og en PDA som var sammenkoblet «rygg mot rygg». Her var det nok enda langt frem til den elegansen som Apple skapte da Steve Jobs og hans kumpaner satte seg som mål gjøre denne sammenslåing på Apple-vis.

I januar 2007 fant Apple tiden moden for å presentere resultatet av sitt (videre-)utviklingsarbeid for all verden, på Macworld-messen det året. Det var likevel ikke noe modent produkt som ble vist. Det tok mange måneder før folk i USA kunne begynne å kjøpe Iphone, og i vår del av verden gikk det vel omtrent ett år.

Men konseptet dannet mønster for hvordan den kombinerte, mobile datamaskinen og telefonen skulle være, og snart kom mange konkurrenter på banen med produkter som lignet mer på Apples Iphone enn på mobilproduktene vi var vant til før Iphone-lanseringen. Som Wikipedia skriver: «Almost all modern smartphones have replicated this style of design.»

Så gikk det slag i slag. I løpet av tredje kvartal 2012 nådde den installerte basen av smarttelefoner globalt én milliard enheter, og tidlig året etter ble det for første gang solgt flere smartmobiler enn vanlige mobiler på verdensbasis. For ett år siden var andelen av smartmobiler som ble solgt på det amerikanske mobilmarkedet, nådd 80 prosent.

En av de største markedseffektene av Iphone-lanseringen var oppblomstringen av app-bransjen. I fjor sommer nådde tallet på apper i Apples App Store to millioner titler. I tillegg kommer alle appene for det konkurrerende Android-markedet. Også her i Norge har app-utvikling gitt arbeid til mange.

Og for Apple selv er Iphone blitt den viktigste melkekua.

Det beste i vente

Å spekulere i hvordan kommende Iphone-modeller kommer til å bli, ser ut til å ha blitt en av aktivitetene det legges mest vekt på i deler av datafagpressen, særlig på nettet.  

Akkurat nå spekuleres det tungt i hvordan den forventede ti-årsjubileumsmodellen vil bli – antatt lansering er i september. Ett av ryktene sier at det blir en slank enhet med både front og bakstykke i glass, mye solidere enn tidligere løsninger av dette slaget, innrammet i rustfritt stål og med trådløs lading på god avstand.

Apple selv vil naturligvis ikke si noe foreløpig, annet enn at toppsjef Tim Cook har sendt ut en pressemelding der han skryter av at Apple nå har solgt over én milliard Iphone-enheter. Og han tilføyer: «The best is yet to come.»