SMG droppet Staroffice

Office-konkurrenten skulle nå ti prosent av markedet med drahjelp fra stordistributøren SMG. Men det ble aldri fart på Staroffice-salget.

Sun ville ha krig på markedet og tegnet høsten 2002 distribusjonsavtale med Santech Micro Group (SMG) om distribusjon av kontorpakken Staroffice.

- Vi har lagt opp til at vi skal ta en andel på fem til ti prosent av totalmarkedet i 2003, sa daværende markedssjef i Sun, Terje Biringvad, til Computerworld i november 2002.

Men det ble ingen dundrende suksess. Oversettelsen til norsk tok nemlig så mye tid at både kundene og distributøren mistet interessen.

Mens Microsoft, Oracle og andre større programvareselskaper helst overlater lokalisering av programvare til spesialiserte oversettingsbyråer aktører, samarbeidet Sun i dette tilfelle med Akershus fylkeskommune og Linux-miljøet OpenOrg.

Offentlig interesse

SMG merket en viss interesse i det offentlige Norge for et alternativ til Microsofts dominerende kontorprogramvare, MS Office.

- Vi så en åpning den gangen, sier Jon Anders Halvorsen, salgssjef ved produktavdelingen

På denne tiden var Victor Norman administrasjonsminister og han skulle rydde opp. Norman ville gjøre staten og kommuner mindre avhengige av Microsoft.

- Sun hadde en avtale med en fylkeskommune om oversettelsen til norsk. Norskspråklig programvare er vesentlig for kunder i stat og kommune. Men det rant ut i sanden. Oversettingen til norsk drøyde for lenge, sier Halvorsen.

- Ikke misfornøyd

Nåværende markedsdirektør Jens Petter Mathisen i Sun er mest opptatt av at kundene er "happy".

Ferske tall viser at Staroffice er lastet ned 37 millioner ganger i hele verden. Mathisen kan ikke legge tall på bordet for Norge, men lover at det jobbes med saken.

- Det har ikke skjedd noe med SMG. Markedet har sagt klart fra: de ønsker å gjøre dette selv, og heller laste ned gjennom OpenOrg. OpenOrg er veldig viktig for oss.

- Har dere noen større bedrifter som kunder eller noen større kunder i offentlig sektor?

- Nei, men flere kommuner er på gang. Det er klart det er et mål, men hvis kundene er happy med det de har, blir det vanskelig. Jeg må likevel få si at vi er ikke misfornøyd med at markedet velger å gå via OpenOrg i stedet for å benytte seg av vanlig lisenskjøp, sier Mathisen.