Sms ødelegger språket

Det norske språk trues av sms-generasjonen, mener norske lærere.

Publisert Sist oppdatert
Mobilspråket til norske ungdommer kjennetegnes av forkortelser, dialekt og kombinasjoner av bokstaver og tall. Nå viser en undersøkelse blant 221 norske lærere at mobilspråket også dukker opp i det skriftlige arbeidet til elevene, skriver Dagsavisen.no.

Sosiolog Berit Skog, som står bak undersøkelsen, tror dette kan være noe av årsaken til at lærere i både grunnskolen og videregående skole mener tekstmeldinger er ødeleggende for det norske språk.

- Lærerne mener at skriftspråket til elevene har endret seg etter mobilens inntog, og de peker særlig på bruken av forkortelser, sier Skog, som er førsteamanuensis ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).

Daglig sender norske ungdommer 6-10 tekstmeldinger fra mobiltelefonen. De fleste skriver på dialekt, og mange bruker engelske ord og mikser tegn, tall og bokstaver. Selv om de fleste av lærerne holder seg til «vanlig norsk» i sitt mobilspråk, ser de også positive sider ved elevenes mobilbruk.

- Elevene kan lære å uttrykke seg kort og konsist med sms, de kan lære engelske ord og uttrykk, og de får skrivetrening, sier Skog.