Søk på pc-en din med Google

Google har nå lansert en søkemotor for internsøk på din egen pc.
Teknologien er den samme som selskapet bruker for søk på internett. Google Desktop Search kan gratis lastes ned og er designet for å søke i lokale kilder på pc-en. Den finner blant annet data som ligger i e-postprogrammet Outlook, Word, Excel og PowerPoint-applikasjoner.

Googles nye programvare gjør det også mulig å hente opp data fra internettsider du har surfet på med Internet Explorer. Innholdet blir nemlig automatisk lagret slik at tidligere sider kan tas opp igjen selv om innholdet er blitt endret.

Markedet for søking på skriverbordet er ikke nytt. Google møter konkurranse fra en rekke nisjeleverandører som blinx, Copernic, ISYS, X1 og ikke minst Microsofts egne innebygde produkter i hver enkelt applikasjon.

Det er imidlertid blitt en økt interesse for denne type søk etter at størrelser som Google, Yahoo og Microsoft har definert skrivebordssøk som et satsingsområde.

Før du kan begynne å søke på skrivebordet (desktop search) indekserer søkemotoren harddisken din. Dette kan ta flere timer, men i følge Google gjøres dette når pc-en går på tomgang. Når dette er gjort skanner søkemotoren kontinuerlig etter nytt innhold og legger til dette til indeksen. Når brukeren eksempelvis laster ned en ny e-post til Outlook, kan søkemotoren finne denne og indeksere den i løpet av sekunder, sier Google.

Når indekseringen er gjort, kan brukeren velge å foreta søk fra Google.com sin webside, på den måten kan man søke både på internett og egen pc samtidig. Hvis Google Desktop Search finner relevante treff så kommer dette opp på nettsiden (som et vanlig websøk) men i tillegg kommer egne relevante data til syne på nettesiden.

Alternativt kan brukerne gå utenom webben og foreta søket med Googles programvare i Windows.