SOL har blåst opp regnskapene

SOL har blåst opp regnskapene

Den norske nettportalen SOL rammes av regnskapstriksing i svenske Eniro. I stedet for overskudd får SOL nå et kjempetap for 2003.

Gjennom kreativ bokføring, har den norske nettportalen SOL fått blåst opp sine regnskaper. Nå har morselskapet Eniro valgt å etterfølge de anbefalinger som svenske myndigheter og deres egen revisor har kommet med.

Det innebærer at selskapet endrer sine regnskapsprinsipper. Dette får konsekvenser for resultatene i hele virksomheten. Spesielt for virksomhetene i Norge blir resultatene mye dårligere.

Kort tid etter endringen, har finansdirektøren Lennard Bernard i Eniro sluttet i selskapet. Og rett før nyttår ble toppsjef Lars Guldstrand sparket.

Konstituert finansdirektør Mats Lönnqvist hevder imidlertid at det ikke er noen sammenheng mellom avgangen til Guldstrand og Bernard og endringen av regnskapsprinsipper. Hva som er årsaken til at de sluttet så brått, ønsker han imidlertid ikke å si.

SOL rammes

Eniros virksomhet i Norge blir også kraftig rammet av dette. Denne virksomheten består av søketjenesten Kvasir, nettportalen SOL og Bilguiden.no.

I 2001 ble disse tjenestene solgt til Eniro. Inntil da hadde SOL i årevis tapt massevis av millioner på satsningen i Norden.

Da Eniro kjøpte SOL, snudde tapene til overskudd. Ihvertfall i regnskapene. Så sent som i februar i år sto en smilende norgessjef Hans Petter Terning frem i Aftenposten og fortalte om voldsom inntektsvekst og overskudd.

Regnskapene viste dengang en omsetning på 154 millioner og et overskudd på åtte millioner svenske kroner. Tapsluket SOL var plutselig en millionbutikk.

Men nå viser dette seg ikke å være riktig. Etter at de svenske myndighetene kom på banen, har selskapet revidert sine regnskaper på nytt.

For 2003 ble fasit for SOL istedet en omsetning på 115 millioner og et tap på hele 28 millioner svenske kroner. Det fremgår av en pressemelding fra selskapet idag.

Inntektene var med andre ord blåst opp med hele 34 prosent. Og med riktige inntekter ble plutselig bunnlinja en helt annen.

Det som Terning i februar presenterte som en lønnsom butikk , var egentlig et gedigent tapssluk.

I første kvartal i år er fasit ikke særlig bedre. Da omsatte SOL for 38 millioner, som riktignok er en vekst på 58 prosent, men med et tap på fem millioner svenske kroner.

Fått munnkurv

SOL-sjef Hans Petter Terning har fått munnkurv fra ledelsen i Eniro. Han har ikke lov til å kommentere noenting rundt de norske selskapene.

-- Det eneste jeg kan si er at vi har fått nye prinsipper for bokføring av inntektene, sier Terning.

Regnskapstriksene har i hovedsak dreid seg om to ting. For det første har Eniro ikke periodisert inntektene.  

Det betyr at salg til kunder blir regnskapsført i det kvartalet som avtalen er inngått. Det til tross for at avtalen har en varighet på flere år.

Samtidig har selskapet fått påpakning om å fordele inntektene knyttet til annonsesalg på trykte og nettbaserte medier når en slik annonsekampanje blir solgt samlet.

Måten Eniro har ført regnskapene på, har ikke vært forbudt i henhold til svensk regnskapslov. Men det er en utbredt praksis blant de fleste andre tilsvarende selskaper å periodisere inntektene.

Hvilke konsekvenser dette nå vil få for den norske virksomheten og de ansatte der er foreløpig uklart.

Les mer om saken i fredagens Computerworld.