Sony Ericsson fosser frem

Sony Ericsson fosser frem

Sony Ericsson melder om en salgsøkning på 63 prosent i første kvartal 2004, etter et mobiltelefonsalg på 8,8 millioner.
Sony Ericsson bekrefter den gode trenden innen mobiltelefon-markedet. Veksten er tilbake og flere av de ledende aktørene øker mer enn markedsveksten - bortsett fra Nokia som i forrige uke måtte melde om svakere salgstall.

Total omsatte Sony Ericsson for 1.338 millioner euro i kvartalet, en vekst på 66 prosent i forhold til samme periorde i fjor. Resultatet før skatt endte på 97 millioner euro. I samme periode i fjor tapte selskapet penger.

Ifølge selskapet selv skyldes rekordsalget at produktporteføljen i midt- og inngangssegmentet fortsatte å vinne frem. Selskapet estimerer at det har vunnet markedsandeler i kvartalet på grunn av sterk etterspørsel og økt driftseffektivitet.

Sony Ericsson har også økt sitt estimat for totalmarkedet i 2004, fra 520 millioner solgte enheter til over 550 millioner.

- Med tre strake kvartaler i pluss og god vekst i salget, viser vi at vår strategi betaler seg. Vår fokus på gsm, umts og japanske standarder har vist seg vellykket, og vår retning når det gjelder å fremheve multimedia, underholdning og industridesign viser seg i våre siste lanseringer, fastslår toppsjef Katsumi Ihara.