Sony Ericsson svinger seg med Walkman

Sony Ericsson tredobler resultatet og spår et totalsalg for hele bransjen på 860 millioner mobiler i 2006.

Å innføre den gamle suksessen Walkman på mobil har vært et sjakktrekk for det svensk-japanske selskapet Sony Ericsson. Selskapet leverte et resultat på 144 millioner euro, eller nesten 1,2 milliarder kroner i fjerde kvartal.

 

Dette er nesten tre ganger så mye som de 55 millioner som selskapet hadde på bunnlinjen året før i samme periode. Resultatet er også bedre enn markedet hadde forventet.

 

Ifølge Sony Ericsson er gjenintroduseringen av Walkman, denne gangen på mobiltelefoner, den viktigste årsaken til suksessen. Siden lanseringen i august har selskapet solgt rundt 3 millioner av de nye Walkman-telefonene.

 

860 millioner mobiler

 

Samlet solgte Sony Ericsson 16, 1 millioner mobiltelefoner i fjerde kvartal 2005. Det er 28 prosent flere telefoner enn året før.

 

Omsetningen til selskapet havnet derimot litt under forventningene til markedet. I alt omsatt Sony Ericsson for 2,3 milliarder euro i 4. kvartal i 2005. I 2004 havnet omsetningen på 2 milliarder euro i samme periode.

 

For hele 2005 fikk Sony Ericsson er nettoresultat på 356 millioner euro, mot 316 millioner året før. Omsetningen økte fra 6,5 milliarder euro i 2004 til 7,3 milliarder euro i 2005.

 

En av toppsjefene i selskapet, Miles Flint, spådde under presentasjonen av tallene, fortsatt tosifret vekst for hele mobilbransjen i 2006. Ifølge Flint vil det selges 860 millioner mobiltelefoner i år, mot 780 millioner i 2005, skriver Financial Times.