Sony inn i speilrefleksmarkedet

Sony inn i speilrefleksmarkedet

Konica Minolta og Sony har inngått en avtale om felles utvikling av digitale speilreflekskameraer.

De to selskapene slår seg sammen om utvikling av digitale speilrefleks-kameraer for å få fotfeste på dette raskt voksende markedet. Elektronikk-kjempen Sony produserer per i dag ingen speilrefleks-kameraer, men selskapet er en stor aktør innenfor kompakte digitalkameraer..

- Dette er foreløpig er ganske fersk. Det er tatt en beslutning om at Sony skal være med i segmentet for digitale speilreflekser. Spesifikasjoner for produktene er enda ikke kjent, sier Sonys Nordisk produktsjef for Digital Imaging, Espen Pettersen, til Computerworld.no.

Millioner speilreflekser

Ifølge nyere tall fra CIPA (Camera & Imaging Products Association) nådde markedet for digitale speilreflekskameraer 2,5 millioner enheter i 2004. Konica Minolta og Sony venter at markedet vil vokse videre til 3,6 millioner enheter i 2005.

- Konica Minolta og Sony vil begge få sine egne produkter med felles teknologi. Dette er en forretningsmodell vi ser mer og mer. Philips og LG utvikler skjermer, men markedsføre begge sine konkurrerende produkter. Det vil også Konica Minolta og Sony gjøre. Det vil ta cirka ett år før vi vil se disse produktene på markedet, sier Pettersen.

Komplementerende teknologier

Sony har erfaring og en rekke teknologier som brukes i digitale kameraer, for eksempel CCD og CMOS bildesensorer, bildeprosesseringsteknologier og lithium ion-batterier. Konica Minolta har autofokus- og autoeksponeringsteknologier gjennom utviklingen av filmkameraene i Maxxum/Dynax-serien.

- Speilreflekser er i fremmarsj og et interessant markedet. Men det betyr ikke at vi skifter fokus fra de produktene vi er store på nå, som kompaktkameraer og mobilkameraer. Vi vil kunne levere en komplett pakke, med kameraer i alle segmenter, sier Pettersen.

Flere kule kameraer

Les om utviklingen innenfor digital kamerateknologi her.