Sony kutter ut hvert femte produkt

Sony fjerner 20 prosent av produktene sine i en stor omorganisering.

Torsdag offentliggjorde elektronikkselskapet Sony planer for en omfattende restrukturering. Selskapet vil kutte kostnadene med 1,8 milliarder dollar, som kan føre til nedskjæring av 10.00 arbeidsplasser.

 

Det Tokyo-baserte selskapet kunngjorde på pressepresentasjonen at 15 forretningsprodukter står for fall. I produktlinjene til disse 15 skal det skjæres hardt.

 

Det betyr at Sony fra neste år kutter 20 prosent av sine produkter. Til gjengjeld vil selskapet konsentrere seg mer på teknologisk utvikling.

 

Ingen detaljer

 

Talsmann Rick Clancy ville ikke gå inn i hvilken produkter det gjelder.

 

- Vi vil ved presentasjonen av våre kvartaltall gå nærmere inn på detaljene rundt produktene vi kutter ut av vårt assortiment, sier han ifølge IDG News Service.

 

Det som Sony ville snakke om er kutt av rundt 10.000 arbeidsplasser og nedleggelsen av 11 av selskapet 65 produksjonssentre.

 

Satser på vinnerne

 

Ifølge analytiker Stephen Baker vil produktene som forsvinner i første omgang være de mer usynlige,  som musikkspillere som ikke er mp-3-baserte, klokkeradioer og bilstereoer.

 

Sony vil derimot satse desto mer på lukseprodukter som den nye Sony Bravia lcd-tv-serien, flash-baserte mp3-spillere, og Sonys kameraer for både video og stillbilder.

 

Selskapet vil også satse hardt på sin nye dvd-standard, Blu-Ray, som åpner for Sonys andre tv-rettede produkter som dvd-opptakere.

 

I tillegg mener Baker at Sony holder på å snuse på en Dell-aktig distribusjonssystem med direktesalg til kunder.