Sony satser på speilrefleks

Sony utfordrer Nikon og Canon, og vil bli storaktør i alle segmenter for digital fotografi.

Sony har overtatt kameradivisjonen av Konica Minolta. De to selskapene hadde allerede inngått en avtale om felles utvikling av digitale speilreflekskameraer.

 

Konica Minolta kunngjorde for en uke siden at selskapet vil trekke seg ut av markedet for fotoprodukter. Selskapet har blitt enige med Sony at sistenevnte overtar kameradivisjonen.

 

- Vi skulle jobbe sammen, men nå har vi overtatt divisjonen. Vi kan ikke gi noe særlig mer informasjon, men vil utover våren komme med mange nyheter, sier Stian Normann i Sony Norge til Computerworld.no.

 

Ikke overrasket

 

Aktørene i markedet har i det siste blitt presset av små marginer. Prisene på digitale kameraer har falt mye og introduksjonen av rimelige speilreflekser har ført til en enorm salgsøkning i et segment der Sony ikke er representert.

 

- Det er ikke overraskende at noen må kaste inn håndklet, det har vært, og er fremdeles, for mange aktører. Alle sliter med å tjene penger, sier Trond Langeland, adm. dir. i Canon Norge, til Computerworld.no.

 

Langeland frykter ikke Sony som ny aktør med kameraer i alle segmenter.

 

- Vi har all respekt for gode konkurrenter. Kameramarkedet har ødelagt litt for seg selv siste tiden. For lave priser stopper investeringer i utvikling. Færre aktører i markedet er en fordel, sier Langeland.

 

En seriøs aktør

 

Sony har en sterk posisjon i kameramarkedet, med unntak av speilrefleks.

 

- Det er et segment vi bør være i. Vi vet vi er en seriøs aktør på dette markedet. Særlig de såkalte forbruker-spielrefleksene, som ligger litt under proffe speilreflekser i ytelse og pris, vil det være morro å være i, sier Normann.

 

Han mener det vil være bra for markedet med enda en aktør i alle segmenter.

 

- Vi har hatt to kjente i toppsikte. Med en aktør til vil prisene fortere går nedover og finne riktig prispunkt tidligere, sier Normann.

 

Sony har planlagt sin første speilrefleks til sommeren. Den vil baseres på Konica Minoltas Maxxum/Dynax-modeller. Til disse er det solgt 16 millioner objektiver, som kan brukes på det nye kameraet.

 

I Norge fører Konica Minolta 12 ulike modeller, ifølge tall fra søketjenesten Kelkoo.

 

Les også: Kamera-slutt for Konica Minolta