Sony skal bli våpenforhandler

Selskapet bak Everquest lanserer et nytt online-spill neste høst som blir helt gratis i bruk. Penger skal tjenes på våpensalg.

Å lage store, massive multiplayer online-spill (MMOs) er ikke billig. Har du planer om å danse med de store gutta, må du regne med å legge ut rundt 200 millioner kroner for utviklingen. Minst.

 

De aller fleste MMO-spill, som Everquest II og World of Warcraft lever av brukere som betaler i overkant av 100 kroner i måneder for å spille. Denne modellen er Sony Online Entertainment i ferd med å bryte ut i fra.

 

Sjefen for selskapet, John Smedley, sier de gjør det for å trekke til seg en helt ny gruppe av spillere som tidligere har vært skeptisk til abonnements-baserte spill.

 

Blir våpenforhandler 

 

Han mener at de likevel skal tjene gode penger på modellen. Meningen er å hanke inn dollar på salg av virtuelle våpen og annet utstyr i selve spillet. Til og med skal det selges ferdighetsnivåer for spillernes avatarer.

 

Det er ikke overraskende at Sony går denne veien. I Everquest II er det mulig å kjøpe virtuelt utstyr til karakterene dine for virkelige kroner, sanksjonert av Sony som selv tar prosenter fra salget.