Sony vil på pulten

Sony vil på pulten

Nå har også Sony innsett at det er på skrivebordet det skjer.
Markedet for dyre videokonferanser på møterom er i ferd med og mettes. Flere leverandører ser nå derfor nedover i segmentet for å finne nye vekstområder. Vi har tidligere skrevet at selskap som Polycom, Sony og Tandberg for konkurranse fra enkle løsninger som bare krevet et rimlig videokamera og MSN Messenger for møter med både lyd og bilde.

Sony skriver nå også i en pressemelding at "Mye tyder imidlertid på at markedet nå vil endre seg, og at videomøter vil bli langt mer utbredt som kommunikasjonsform i tiden fremover. Viktige faktorer her er en generell prisnedgang på utstyret så vel som kommunikasjonen og en eksplosiv økning i antallet bredbåndsabonnenter. Med dette ventes langt høyere salgsvolum og behov for nye strategier fra produsentenes og leverandørenes side. "

-- Markedet endrer seg og nye spilleregler vil avgjøre hvilke leverandører som vil lykkes i konkurransen fremover, sier Key Account Manager Thomas Pichler i Sony Norge.

Sony lanserer nå et nytt videomøtesystem i samarbeid med samarbeidspartneren Nor Communication i det norske markedet. Systemet er i følge partnerne det første i markedet som kombinerer svært enkel installasjon, konfigurasjon og bruk til en pris som er overkommelig for langt flere bedrifter.

PCS-TL50 kommer i markedet i midten av oktober, og er rett og slett en 20-tommers flatskjerm som tar seg godt ut på pulten og erstatter den vanlige pc-skjermen. Men integrert har skjermen kamera, mikrofon, høyttalere og teknologi for umiddelbar oppkobling til videomøter med inntil seks lokasjoner ) enten over ip eller isdn, heter det i meldingen.

Sony sier at man ved et tastetrykk så blir skjermen på pc-en et komplett videomøtesystem. Kameraet styres med en medfølgende fjernkontroll og skjermen har en egen inngang for Memory Stick, som blant annet kan lagre brukerens database med kontaktinformasjon på aktuelle møtedeltakere.

-- Systemet er utviklet for å bryte ned mange vanlige barrierer for kjøp og bruk av avansert videomøteutstyr, og illustrerer på mange måter hvilken vei markedet forventes å ta, sier Pichler.

Vidar Grette som er distribusjonsansvarlig i Nor Communication er enig:

) Alle fordelene ved videomøter som effektiv kommunikasjonsform er vel kjent i markedet, men mange har ment at det er for dyrt og komplisert. Vi merker at markedsinteressen nå er sterkt økende blant norske bedrifter av alle størrelser.