11 tips for bedre tvitring

11 tips for bedre tvitring

Slik utnytter du internettfenomenet Twitter best.

Selv om folk flest har hørt om Twitter, er ikke Twitter for folk flest. Mange som prøver seg på tjenesten har vanskelig for å forstå hva det hele går ut på.

En nylig undersøkelse fra Nielsen Online viste at 60 prosent av brukerne forsvinner allerede den første måneden

- Hvorfor? Fordi folk flest ikke bryr seg om hva du driver med. Og du bryr deg ikke om hva de gjør heller, skriver Jeff Bertolucci, journalist i amerikanske PC World i et blogginnlegg.

Bertolucci mener imidlertid at Twitter kan være et nyttig sosialt verktøy i både personlig og profesjonell sammenheng. Våre kolleger i svenske PC för Alla har elleve tips for hvordan du kan få mer ut av mikroblogg-tjenesten.

Lurer du fortsatt på hva Twitter er kan du lese vår artikkel:

Dette er Twitter

FØLG PCWORLD PÅ TWITTER

1. Registrer kontonavn
Å registrere et kontonavn på Twitter er gratis. Du kan registrere så mange navn som du vil. Sørg derfor for å registrere firmanavnet ditt, et produkt du selger eller et annet ord du vil bruke i din sammenheng.

2. Lag en unik profil
Lag et mer personlig utseende på Twitter-kontoen din. Det finnes en masse gratistjenester på internett der du kan lage unike bakgrunnsbilder for Twitter. Bruker du et standardutseende på Twitter risikerer du at færre folk kommer til å følge deg.

3. Sett opp klare mål
Ikke bruk Twitter bare fordi alle andre gjør det. Finn ut om Twitter kan tilføre en merverdi for firmaet eller bloggen din. Du bør bare bruke Twitter om:

  • Du liker det
  • Det er lønnsomt for deg

4. Overvåk nøkkelord
Bruk noen av søketjenestene som finnes på Twitter for å søke etter ulike nøkkelord som er relatert til din virksomhet. Har du en blogg om for eksempel seilbåter, søk etter andre som skriver om seilbåter og begynn å følge dem. Er du heldig kommer de også til å begynne å følge deg.

5. Følg konkurrentens lesere
Legg til konkurrentens lesere i din følgeliste. Følger de dine konkurrenter så kommer de forhåpentligvis også til å begynne å følge deg.

6. Kommenter hos "de store"
Kommenter tvitringer som er skrevet av folk med mange følgere. Fremfor alt de som tvitrer om temaer som ligger nært ditt eget område.

7. Reklamer for din Twitter-konto
Har du en blogg eller et nyhetsbrev, sørg for at du reklamerer for den på din Twitter-konto. Mange lesere følger Twitter i stedet for RSS. Det gjør sannsynligheten større for at de ser når du har skrevet et nytt innlegg på bloggen din eller har noe interessant å si som er relatert til din virksomhet.

8. Fjern ugress
Ta vekk kontoer som du følger med jevne mellomrom. Følger du en konto som ikke gir deg noe i retur kan du like godt fjerne den. Det er unødvendig å følge for mange tvitrere.

9. La informasjonen flyte
Akkurat som med en blogg, sørg for at du oppdaterer ofte og på tider som passer dine lesere. Har du mest lesere på morgenen, sørg for å ha så mange oppdateringer rundt den tiden som mulig. Oppdaterer du sjelden risikerer du at meldingene dine forsvinner i informasjonsjungelen.

10. Still spørsmål
Prøv å skap interaktivitet mellom deg og leserne dine. Still spørsmål, gjerne kontroversielle, slik at du kan skape debatt. De fleste brukere liker å engasjere seg, så prøv å vekk interessen.

11. Skap leserverdi
Bruker du Twitter på vegne av firmaet ditt, unngå å skrive for mye om produktene eller tjenestene dine. Ingen vil høre salgssnakk. Prøv å finn en stil som på en diskret måte relaterer til det du prøver å selge eller markedsføre.

Les om:

Sosiale Medier