150.000.000 mobile Facebook-brukere

150.000.000 mobile Facebook-brukere

Mobile brukere blir stadig viktigere og stadig flere for Facebook.

Siden april har Facebook gått fra rundt 100 millioner bukere til rundt 150 millioner brukere. Nå ser nettsamfunnsgiganten mobiltelefoner som en nøkkelplattform i fremtiden, ifølge Facebooks sjef for mobile produkter, Eric Tseng.

- Mobil har fort begynt å bli vår vektstang for vekst, sa Tseng på Mobilebeat 2010-konfernasne i San Francisco på tirsdag, ifølge Computerworlds nyhetstjeneste.

De neste seks månedene skal Facebooks mobile plattform ta igjen det pc-baserte brukersnittet, ifølge Tseng. Blant annet vil selskapet snart oppdatere applikasjonsprogrammeringsbrukersnittet for Android og Iphone.

Selskapet jobber også med en ”sosial graf” som utnytter mobilens muligheter. For eksempel at et lunsjtilbud på en restaurant drar nytte av mobile rangeringer fra venner til en Facebook-bruker.

Vil ha u-land på Facebook

Men mobilen er muligens mer viktig utenfor de smarttelefon-tunge industrilandene, ifølge Tseng. I mange fattige land er mobilen ofte forbrukernes første møte med internett, og Facebook jobber med metoder for å få disse til å melde seg inn i Facebook uten å måtte starte opp en pc noen sinne.

Blant annet jobber selskapet med det Indiske mobiloperatøren Airtel for å sette opp en mobileksklusiv brukeropplevelse der operatørens kunder kan bli med på Facebook fra telefonen. Det eksperimenters også med en tekst-basert lettvekter av mobile Facebook, som skal være gratis å surfe på.

- Dette har fått brukere på Facebook, og også fått dem inn i den mobile dataverden, sier Tseng.

Reklamefritt enn så lenge

Og her er noe som de fleste nok vil oppfatte som gladnyheter: Facebook har ifølge Tseng ingen interesser for øyeblikket i å legge ut reklame på den mobile Facebook-versjonen fordi de fortsatt jobber med å få flere mobile brukere.

- Men det vil være ganske enkelt, teknisk sett, å gjøre det, sier Tseng.

Les om:

Sosiale Medier