5 nyheter i nye Facebook

5 nyheter i nye Facebook

Facebook er klar i ny og bedre utgave. Her er de fem viktigste nyhetene.

Hver gang Facebook har gjort endringer har det vanligvis resultert i en massiv storm fra brukere som mener «alt var mye bedre før». Nå skjer det igjen; Facebook foretar en «extreme makeover» av tjenesten, og denne gangen er det blant annet den kanskje viktigste siden av alle som blir oppdatert – nemlig førstesiden.

Her er de fem viktigste nyhetene:

1. Oppdateringer fra vennene dine vil dukke opp på forsiden med en gang det skjer. Dermed kan du umiddelbart se når vennene dine har publisert bilder, endret status eller skrevet på veggen til noen. Med enda kjappere oppdateringer av nyhetsstrømmen kan det se ut til at Facebook prøver å nærme seg det som har vært Twitters suksessformel; små, kjappe oppdateringer på alt hva dine venner og forbindelser foretar seg til enhver tid.

2. Organisasjoner og offentlige personer kan nå lage profiler eller "fan-sider" som både ser ut som og fungerer som vanlige brukerprofiler. Disse ble tidligere kalt «sider» (pages), men har nå i likhet med vanlige brukerprofiler også en vegg hvor man kan publisere bilder og meldinger. Med de nye profilene kan kjente personer, organisasjoner, musikkgrupper eller utdanningsinstitusjoner kommunisere med sine tilhengere på samme måte som hvilke som helst Facebook-brukere kan kommunisere med hverandre. Er du tilhenger av et bestemt band for eksempel, vil du motta veggmeldinger og andre oppdateringer fra bandet i nyhetsstrømmen på din Facebook-forside.

3. Nyhetsstrømmen er blitt bedre, ryddigere og mer oversiktlig. Du har nå også bedre kontroll på hvilke venner du vil vise på Facebook-forsiden, og du kan velge nøyaktig hvem og hva du ønsker å se.

4. Den nye filterfunksjonen lar deg filtrere hvilke oppdateringer du ønsker å se på forsiden. Du kan for eksempel opprette ett filter for familie, ett for jobb, ett for venner, osv. Du kan også filtrere etter applikasjoner, for eksempel hvis du kun vil vise nye bilder som er lagt ut.

5. Forsiden har nå en egen modul som viser høydepunkter. Dette kan være bilder, arrangementer, notater osv. – basert på hvilke venner du har kommunisert med.

Mange av endringene er små, men noen av dem er ganske synlige. Det at organisasjoner og ulike merkevarer nå kan knytte seg nærmere til brukerne og bli mer synlig i nyhetsstrømmen på brukernes Facebook-forside vil også kunne ha betydning for mulighetene disse har til å markedsføre seg overfor Facebook-brukerne. Blant andre New York Times og CNN har laget nye sider, slik at det er enklere for brukere å få nyheter og annen informasjon fra disse rett inn på Facebook-forsiden.

Er du fornøyd med nye Facebook? Diskutér artikkelen nedenfor!

Les om:

Sosiale Medier