Adobe fester grepet om internett

Adobe fester grepet om internett

Adobe er i ferd med å bli verdens super-leverandør av internett-verktøy.

MILANO (PC World Norge): Folk som skal designe og utvikle internett-løsninger og -tjenester, kommer ikke utenom Adobe. I hvert fall hvis selskapet får det som det vil.

Og det er Adobe i stor grad i ferd med å gjøre. Adobe forbedrer sine verktøy for internett-utvikling - og lanserer stadig nye - i et tempo som ingen i bransjen greier å matche.

LES OGSÅ: Adobe trapper opp Linux-satsingen

Dette er inntrykket man sitter igjen med etter tre dager på den europeiske utgaven av Adobes konferanse for designere og utviklere, Adobe Max, som i år har gått av stabelen i Milano.

De eneste grå skyene på himmelen for Adobe akkurat nå er at finanskrisen synes å bremse bedriftenes oppgradering til Creative Suite 4-nivå. Les mer om det hos Macworld.no .

Kode skaper trampeklapp

I Milano har over 1 300 europeiske utviklere og designere i de første dagene i desember jublet og trampeklappet (se videosnutt nedenfor) etter å ha sett nye måter å skrive kode på, og omvent: etter å ha sett nye måter å lage webanimasjoner på uten å skrive kode i det hele tatt.

Begge deler inngår i Adobes strategi for å sikre seg innpass i så mye webutvikling som mulig, enten kundene benytter en rendyrket Adobe-samling av programmer og verktøy eller benytter andre verktøy, men supplerer med Adobe-produkter innenfor deler av prosjektene sine.

Utvikling av webløsninger skjer gjerne ved at designere utformer de visuelle elementene og deretter overlater dem til utviklere, som syr det hele sammen, utvikler betjeningsløsninger og skaper interaktiviteten i løsningene.

Med tanke på utviklernes behov prøver Adobe hele tiden å skape verktøy som gjør prosessen med å skrive programkode stadig mer effektiv. Men samtidig forsøker å Adobe også å få på plass løsninger for at designerne selv skal kunne gjøre mer av utviklingsarbeidet - uten å måtte skrive kode.

Et eksempel på det siste er den nye CS4-versjonen av Adobe Flash, et program som gjør det enkelt å lage interaktive animasjoner uten å skrive kode.

Adobe har produkter til å fylle hele arbeidsflyten fra design via utvikling til utrulling av web-applikasjoner.

Adobe Flash Catalyst

Med Adobe Flash Catalyst går Adobe et skritt videre på dette området. Produktet, som tidligere har vært kjent under kodenavnet Thermo, gjør det enkelt å importere designelementer fra andre CS4-applikasjoner og raskt konvertere dem til dynamiske elementer som knapper, rullefelt, dialogruter og så videre – fortsatt uten å skrive kode.

Når man er ferdig, kan elementene eksporteres direkte til Adobe Flash Player eller til Adobe Air, firmaets runtime-modul for internett-applikasjoner som benytter teknologi utenfor selve internettleser-rammeverket for å gi mer avanserte webapplikasjoner.

En betaversjon av Adobe Flash Catalyst ble gjort tilgjengelig for deltakerne på Adobe Max-konferansen. En offentlig beta vil snart bli lagt ut for nedlasting, og den ferdige versjonen ventes tidlig i 2009.

Hvis man kombinerer Adobe Flash Catalyst med den neste versjonen av Adobe Flex Builder, blir det mye lettere enn før å kjøre design- og utviklingsarbeidet parallelt. Dermed blir det mulig for firmaer som designer og utvikler webløsninger å gjøre prosjektene sine ferdig på mye kortere tid enn før, hevder Adobe.

LES OGSÅ: Endelig støtter Adobe hd-video

En betaversjon av nye Flex Builder, med kodenavn «Gumbo», ble gjort tilgjengelig for deltakerne på Adobe Max-konferansen. Adobe Flex er betegnelsen på en samling med byggeblokker og programmeringsrammeverk for utvikling av bedriftsapplikasjoner.

Les om:

Sosiale Medier