Amazon satser på Facebook

Amazon satser på Facebook

Verdens største nettbutikk, Amazon, utvikler Facebook-applikasjoner for sosial shopping.

Den sosiale netthandelen står for tur, det vil si shopping gjennom nettsamfunn. Amazon, verdens største nettbutikk, har bestemt seg for å utnytte potensialet i Facebook.

Amazon bygger nå applikasjoner for Facebook som lar brukeren kjøpe produkter, skape ønskelister, og se venners ønskelister, melder Financial Times.

Systemet gjør at du kan lese om hva andre Facebook-brukere vil ha, med utgangspunkt i de interessene som er registrert i brukerprofilene. Og så fort noen av dine venner legger til ting på sin Amazon-ønskeliste, eller kommenterer et produkt på ønskelisten, får du automatisk beskjed om dette.

Sosial netthandel har potensial til å bli stort, da kjøperne tilbringer mye tid på nettsamfunn, og med slik funksjonalitet kan man sammenligne sine kjøp med vennene. Amazon følger etter eBay, som allerede har gitt muligheten for Facebook- og Myspace-brukerne til å følge onlineauksjoner direkte fra nettsamfunnet.

Sosiale Medier