Anbefaler nettsamfunn til rekruttering

Anbefaler nettsamfunn til rekruttering

Din neste ansatt befinner seg nærmest garantert på Facebook. Samtidig forbyr mange it-sjefer bruk av nettsamfunn.

Konsulentselskapet Universum i samarbeid med Nito og Siviløkonomene utførte nylig en spørreundersøkelse blant it-folk.

Et av aspektene i undersøkelsen gikk på bruk av nettet for rekruttering. Det viser seg at 29 prosent av de spurte ønsker å bruke sosiale nettverk for å se seg om etter nye jobber, men at bare 19 prosent faktisk har gjort det.

- Grunnen kan være at man ikke finner god nok informasjon på nettsamfunnene, sier kundeansvarlig Ove Kvalsvik i Universum.

StatoilHydro flinke

En rask søkerunde på Facebook viser at norske selskaper ikke akkurat er overrepresentert.

Et søk på Yara resulterer for eksempel i en rekke fanklubber for brystfagre kvinner som Yara Shbaro. Et søk på Opera Software gir treff på grupper som "Opera, the Wonderful Web Browser from Norway", men ingen offisiell side. Søker du på Ementor får du opp grupper for både selskapet og Ementor Community, men også en gruppe for "Vi som hater Ementor". EDB Business Partner har også en gruppe, men den er lukket for alle som ikke jobber eller har jobbet i firmaet.

Vinneren i denne ytterst uhøytidelige testen, må bli StatoilHydro, som har en mengde grupper på Facebook. "Forpleining i StatoilHydro". "StatoilHydro Global Network". "Lærling i StatoilHydro". "StatoilHydro Corporate Trainee 2008". Listen er lang. Men også her sniker det seg inn en og annen negativ gruppe, som "Vi som ikke er dumme i hue og boikotter Statoil eller Shell".

Kvalsvik er overbevist om at flere firmaer burde gjøre som den norske oljeprodusenten: Engasjere seg i nettsamfunn for å nå nye ansatte. Den nye arbeidskraften er nemlig en ny generasjon, med sine måter å gjøre ting på.

Mange forbyr nettsamfunn

- Dagens ledere er vant til å lede generasjon X. Den nye generasjonen som i dag velter ut i arbeidslivet, Y-generasjonen, har sterkere behov for tilhørighet og sosial aksept. Det er en av mange teorier om hvorfor nettsamfunn som Facebook har blitt så populære, forteller han.

Kvalsvik snakker varmt om å møte de unge der de ferdes, og rister på hodet over holdningen mange it-sjefer har til nettsamfunn.

- Det er jo fortsatt arbeidsplasser som forbyr bruk av nettsamfunn, sukker han.

- Men flere har forstått at det er viktig å være til stede hvor de fremtidige medarbeiderne befinner seg.

Neste CEO på Facebook

USA trekkes frem som et land der utviklingen har kommet lenger enn tilfelle er i Norge. Det bruker de blant annet Facebook som et strategisk rekrutteringsverktøy, ifølge Kvalsvik, og mange firmaer har også omfavnet Youtube.

Norge er faktisk et av verdens mest Facebook-elskende land, om man ser på hvor mange som er medlem i forhold til hvor mange innbyggere vi er. Samtidig er det altså mange bedrifter som forbyr nettsamfunn på sine arbeidsplasser.

Men det finnes lys i tunnelen, tror Kvalsvik. Vi er flinkere enn før, og når suksesshistoriene begynner å spre seg, kan jobbmarkedet forandre seg raskt.

- Jeg vet det er selskaper i Norge som kjøper seg eiendommer i nettsamfunnet ”Second Life”. Tilbakemeldingen er at man får henvendelser man ofte ikke får ansikt til ansikt, siden kandidaten har en skjult identitet, forteller han.

- Vil man bruke nettet i større grad, må man tenke gjennom hvilke kandidater man ønsker å få, og styre kommunikasjonen deretter. Du kan være ganske trygg på at han eller hun som sitter som CEO i Coca Cola om 20 år befinner seg på Facebook i dag.

Sosiale Medier