Bloggere søker bloggere

Marian Rui Slettebakken blogger. Shahzad Rana blogger. Men hvor er alle de andre?

Publisert Sist oppdatert

«In Norway all schools provide an after school program for children of working parents, or just for social activities. All children over the age of 3 also have the right to go to preschool and we have now accomplished nearly 100% coverage.»

Med en slik start på denne artikkelen skulle man kanskje ikke tro den saken handler om it-bransjen. Men det gjør den.

Sitatet over er sakset fra bloggen til Renny Bakke, Nordens Eucip-sjef. Bloggen fra datamannen Bakke er nylig kåret til den fjerde beste innen kategorien «Best European Blog (Non UK)» i bloggernes egen Oscar-utdeling.

For enkelte it-entusiastene spiser sin egen medisin og blogger flittig.

- Da jeg en dag skulle forelese om moderne kommunikasjonsformer, som web 2.0, Wikipedia og blogging, tenkte jeg at dersom jeg skulle snakke til studentene om det med troverdighet, måtte jeg «få litt skitt under negla.» Og dermed var «RennyBA’s Terella» et faktum, sier Bakke om opphavet til bloggen om Norge som ble etablert i 2005.

Jul og Gaza

«I fjor innførte vi en fin tradisjon hjemme hos oss. Barna får julekalender med opplevelser, ikke ting. Vi er så fed up med materialisme og kjøpemas. Vi trenger ikke ting, vi trenger tid sammen.»

- Jeg er fresh in the game, forteller Marian Rui Slettebakken.

Bluegardens kommunikasjonsdirektør har blogget siden i høst, men har allerede rukket å skrive en rekke innlegg. Om alt fra opplevelses-julekalendere til Gaza-problematikk.

- Jeg er nøye på innholdet, sier Slettebakken.

- Du finner ikke så mange party-bilder. Innleggene skal være relevante.

- Og hvordan føles blogge-prosessen?

- Det føles veldig bra. Jeg har mye på hjertet.

Nye medier

Slettebakken blogger ikke på vegne av Bluegarden. Hun blogger på vegne av seg selv. Men når man jobber med it og kommunikasjon, smelter private og yrkesmessige interesser sammen. I form av en blogg.

«Tips til saker kommer nå fra kommentarer på bloggen eller privat kommunikasjon initiert via bloggen. Skriver jeg. Og inspirasjonen til dette blogginnleget fikk jeg fra statusen til en jeg følger på Twitter...»

- Vi må ta inn over oss de nye mediene som har kommet. De har kommet for å bli, og vi må ta dem i bruk for å forstå dem, og for å forstå hva som kommer, mener Slettebakken, som ikke bare blogger, men også er ivrig Facebook-bruker og Twitter-kvitrer.

- I it-bransjen er dette særlig viktig. Folk bør få ut fingeren.

- Ja, er bransjen for dårlig til å ta i bruk nye medier?

- Jeg tror langt flere med stor fordel kunne tatt det i bruk mer, sier hun, før hun humrer:

- Det var diplomatisk sagt.

Shahzad Rana blogger også, les videre på neste side!