I dag går Twitter på børs

I dag går Twitter på børs

Selskapet legger opp til en pris på 26 dollar per aksje. Er det for høyt eller for lavt?

Svaret får du halv fire norske tid, da våkner børsene i USA til live. Prisen som selskapet har satt per aksje, altså 26 dollar, er en dollar høyere enn analytikere spådde tidligere denne uken.

Selskapet fortalte i går kveld t de planlegger å selge 70 millioner aksjer. I tillegg kan enkelte investeringsselskaper selge ytterligere 10,5 millioner aksjer i løpet av de første 30 dagene.

Alle øyne vil nå være rettet mot New York Stock Exchange (NYSE) torsdag morgen, amerikansk tid, da vil markedet felle sin dom over prisen på aksjen som vil handles under symbolet TWTR.

LES OGSÅ: Twitter velger New York

Aksjen er overtegnet, noe som betyr at det er færre aksjer til salgs enn det det har vært etterspørsel etter, i alle fall gjelder dette etter Twitters tidligere signaler om prisen per aksje, som har variert fra 17 til 20 dollar per aksje. Og så sent som i begynnelsen av uken var prisen anslått mellom 23 og 25 dollar, før den endelige prisen landet på 26 dollar.

Heving er prisen er en måte for Twitter å møte den formidable etterspørselen, interessen, eller om du vil hypen rundt børsnoteringen.

Føyer seg inn i rekken

Når Twitter i dag gjør seg klare for finansmarkedene, føyer de seg inn i en rekke av sosiale medier som børsnoteres.

Den mest kjente er Facebook som gikk på børs i mai 2012, og som har opplevd svært mye turbulens og direkte juling på børsen. Det har også vært flere søksmål mot selskapet med beskyldinger om tilbakehold av informasjon som er viktig for prisingen av selskapet.

LES OGSÅ: Mer børs-trøbbel for Facebook

Ander børsdebuter har vært Groupon og Zynga som begge har hatt betydelige fall i aksjekursen etter notering.

For denne typen selskaper er det knyttet stor usikkerhet til størrelsen på fremtidige inntekter, derfor er aksjene svært volatile.

Twitter tjener ikke penger i dag, tvert i mot taper de store summer hvert eneste kvartal. I perioden juli til september hadde selskapet riktignok en omsetning på 169 millioner dollar (I overkant av en milliard norske kroner), som var en dobling fra samme periode i fjor, men selskapet tapte 64 millioner dollar (384 millioner kroner).

Selskapet tapte altså nesten 40 prosent av omsetningen.

Mobilvekst

Twitter gjør det godt på mobilt. 64 prosent av omsetningen kommer fra mobilen eller nettbrett, viser tall fra prospektet for børsnoteringen. Dette viser at selskapet har langt bedre grep om dette viktige markedet i forhold til for eksempel Facebook, som i sitt prospekt i fjor nesten ikke hadde noen omsetningen fra mobilen.

Men dette er noe Facebook har jobbet mye med i ettertid.

For at Twitter skal lykkes på børs må selskapet overbevise investorene om at de klarer å holde på omsetningsveksten på mobilen (og desktop), og samtidig skape en vekst i antall bruker over hele verden. Allerede er 75 prosent av 218 millioner brukerne av Twitter i dag basert utenfor «hjemmemarkedet» USA.

Utfordringen for Twitter er imidlertid at 75 prosent av brukerne utenfor USA stod for bare 25 prosent av omsetningen. Dermed har selskapet en salgsjobb å gjøre ute i verden.

Les om:

Sosiale Medier