Derfor bør du bruke nettsamfunn

Derfor bør du bruke nettsamfunn

KOMMENTAR: Har bedriften din fortsatt ikke tatt innover seg nettsamfunnstrenden? Her er fem gode grunner til å komme i gang.

Det har etter hvert blitt skrevet en del om bruk av nettsamfunn på arbeidsplassen. Enkelte har uttalt seg svært kritiske, og lagt ned forbud mot bruk av nettsteder som Facebook, mens andre omfavner den digitale møteplassen. Men det virker fortsatt som om det er mest snakk og lite handling.

Her er fem grunner til at din bedrift bør bruke nettsamfunn. Dette gjelder ikke bare rene it-bedrifter, men hvilke som helst selskaper som forbindes med en merkevare.

Alle andre er der

For det første er det viktig å huske på at selv om du og din bedrift velger å avstå fra å bruke slike tjenester, er sannsynligheten stor for at kunder, samarbeidspartnere og til og med merkevaren din allerede er representert på ett eller flere nettsamfunn. Dette burde i seg selv være grunn nok til å holde et øye med utviklingen. Det er trasig hvis merkevaren din får en knekk fordi du ikke fikk med deg ryktene som verserte på nettet.

De mest åpenbare grunnene til å delta i nettsamfunn, er at de kan benyttes både i pr- og markedsføringssammenheng. Sosiale medier er særdeles effektive for å svare på rykter eller presentere nye planer. Men bruk dem for all del ikke som ren annonsekanal. Da går troverdigheten fort på en smell. Dessuten er du sikret flere søkemotortreff hvis du er representert flere steder, enn kun på bedriftens offisielle hjemmeside. Dette gjelder spesielt blogger. Hyppige oppdateringer og effektiv lenking fører til flere søketreff. Enkelt og greit.

Facebook-fredag

Programvareselskapet Serena Software har innført såkalte Facebook Fridays, hvor medarbeiderne får bruke en viss del av arbeidstiden til å vedlikeholde sine profiler og bygge nettverk. Gruppefunksjonen i Facebook har blitt selskapets intranett. Selskapet oppgir følgende tre fordeler: Bedre samhandling, tettere kommunikasjon internt og eksternt, samt øket fellesskapsfølelse.

University of Massachusetts Dartmouth har nylig tatt for seg de 500 raskest voksende private selskapene i USA, og laget en interessant rapport om bruken av sosiale medieverktøy. Det inkluderer blogging, wikier, podcasting, nettbasert video, og ikke minst nettsamfunn. Resultatene er sammenlignet med skikk og bruk ved selskaper på Fortune 500-listen. Konklusjonen er klar. De raskest voksende bedriftene bruker nettsamfunn i atskillig høyere grad enn de større og mer etablerte aktørene. Nesten 60 prosent svarte at de var "meget fortrolige med sosiale nettverk". Denne nye kanalen benyttes aktivt med det formål å vokse enda raskere.

Det er selvsagt enkelte bedrifter som har mer å vinne på å bruke nettsamfunn enn andre. Dessuten er en viss form for kontroll nødvendig for å hindre at sensitiv bedriftsinformasjon havner på avveie. Her må klare, men ikke for strenge, retningslinjer innlemmes i bedriftens it-eller markedsstrategi.

Sosiale Medier