Derfor kjøper Zuckerberg VR

Derfor kjøper Zuckerberg VR

Facebook kjøper Oculus for to milliarder dollar. Vil nettstedet lage en virtuell virkelighet der nettstedet føles morsomt i bruk?

Facebook fortalte tirsdag at de kjøper Oculus VR, et selskap som lager briller for «virtuell virkelighet» i dataspill. Kjøpssummen er 12 milliarder kroner (2 milliarder USD).

Ikke i stand til å levere

Selskapet er et av de mest kjente oppstartsselskapene i spillbransjen, og har vist en 100-graders 3D-brille kalt Oculus Rift som topprodukt. Ingen produkter har så langt kommet i handelen fra selskapet.

Men Oculus Rift kan forhåndsbestilles, og selskapet har sluppet en egen utviklerpakke for spillutviklere og andre som vil lage visuelle løsninger mot dette produktet. Ifølge Facebook har 75.000 bedt om dette utviklersettet. Gode utviklere til Facebook er utvilsomt noe giganten trenger.

Les mer:

Facebook blir enda mer nysgjerrig

I det varierte miljøet som kalles «gamer»-miljøet er Oculus forventningsfullt omtalt. Vi snakker om et fenomen på linje med at Oculus er noe av det beste som har skjedd verden etter nystekt brød.

Vil ta initiativet

Facebook selv hevder de tenker på å utvide nedslagsfeltet til Oculus fra spill til kommunikasjon, medier og underholdning og i undervisning.

- Mobilitet er plattformen for i dag, og nå reder vi også grunnen for plattformen for morgendagen. Oculus har muligheten for å lage den mest sosiale plattformen noensinne, og endre måten vi arbeider på, underholdes og kommuniserer, sier toppsjef Mark Zuckerberg i Facebook til nyhetstjenesten til Computerworld .

Det er neppe beroligende for eksperter og analytikere som har observert hvordan giganten i sosiale medier kaver rundt og ikke helt får til satsingen på mobil i dag, som omtalt her i Computerworld tidligere.

Les mer:

Katastrofetall for Facebook

Zuckerberg får støtte hos IDC i analysen av plattformutvikling.

- Det er ikke det minste overraskende at Facebook starter med dette nå. Google, den viktigste konkurrenten til Facebook, har jobbet med teknologier i virtuell-virkelighet-feltet i mange år, sier IDC-analytiker Scott Strawn .

Spillboka

Man skal ikke være lenge på Facebook før det blir åpenbart at for mange er det spill som er drivkraft for å være på nettstedet. Tidligere var det en jevn strøm av spillinvitasjoner fra kontakter og «venner» inntil Facebook-kutymen om at man ikke inviterer kreti og pleti til alt mulig, inkludert spill, fikk etablert seg.

Spill er også en arena der det er mulig å tjene penger på Facebook, både for utviklere, reklameleverandører og Facebook selv.

Maskinvarefeil?

Dette er første gang Facebook kjøper et selskap som faktisk skal utvikle og selge maskinvare. De foregående store kjøpene har vært rettet inn mot programvare og tjenester, med 115 milliarder-oppkjøpet av WhatsApp i forrige måned som siste toppnotering.

- Oculus lager virtuellvirkelighets-briller for pc-spill. Det er milevis unna hva Facebook holder på med i dag. Jeg tror så gjerne at selskapet er verdt 12 milliarder kroner, men at det er det for Facebook er nok mindre åpenbart, sier Patrick Moorhead, analytiker hos Moor Insights & Strategy.

Andre er mer direkte i kritikken.

- Dette er en diger prislapp for et selskap som faktisk enda ikke har klart å levere noe som helst. Det er også beregnet for inngrodde spillere, ikke fritids- og pausespillere som liker Flappy Birds og dets like. Facebook går også inn i maskinvaremarkedet. Dette er et stort feilskritt, sier Zeus Kerravala, analytiker i ZK Research.

Zuckerberg avviser at Facebook satser på maskinvare.

- Vi er helt åpenbart ingen maskinvareprodusent. Vi har ingen planer om å tjene penger på å selge enhetene, på lang sikt. For oss er dette en programvare- og tjenestekjøp.

Sosiale Medier