Du blir mer og mer sosial på jobben

Du blir mer og mer sosial på jobben

KOMMENTAR: Sosiale nettverk påvirker jobben, men bruken varierer.

Det er ingen tvil: Sosiale nettverkstjenester og hva det gjør for hvordan folk tenker og jobber vil spille en større og større rolle i profesjonelle sammenhenger. Likheten med sosiale medier i privat sammenheng, er at rett bruk og strategi for virksomheten innebærer én rett strategi som passer alle.

Sosiale nettverk stresser sannsynligvis enkelte ledere og mellomledere like mye som det gjør en god del medmennesker og it-brukere rundt om. For hva er egentlig greia med denne overvåkingsprotesten mot DLD når man eksponerer hvor man til en hver tid er når man er på Facebook. Og hva skal man bruke kvitringen på Twitter til? Og hvem bryr seg egentlig om blogger?

Svaret er at sosiale medier er sosiale nettopp fordi de ikke er rene teknologiske løsninger. Det er ikke snakk om de vanlige tre teknologiske brukeralternativene rett bruk, feil bruk, og den bruken man venner seg til. Sosiale medier er teknologi som støtter mennesker i å være mangfoldige og sosiale på nett på like mange måter som de er sosiale og mangfoldige uten pc eller nettbret. Selv den som ikke er med og har en egen Facebook-konto, er en Facebook-bruker på sitt vis. Fordi vi ikke kommer videre om det ikke er noen som ikke er helt fornøyd og lar være å følge strømmen. Forandring er det mest naturlige som finnes, og det er de misfornøyde som heldigvis forandrer verden mest.

Ikke en generasjonssak

Det er ikke lenger noen grunn til å argumentere for å ta i bruk sosiale medier som rekrutteringsarena. De nye arbeidstakerne i ”Generation net”, den gjeldende generasjonen av barn og unge voksne, har alltid har hatt internett. Men de er ikke i flertall i sosiale nettverk. Forgjengerne i Generation X (som undertegnede) er ikke født med Internett i handa. Men de fant nye digitale jaktmarker da internett ble alminnelig. Dette skjedde omtrent samtidig med at Gen X startet i arbeidslivet for alvor.

Før det har vi dessertgenerasjon og babyboomere. De er også på nett, og de har mye makt og penger. Og et ikke lite desperat behov for å holde kontakt med sine globaliserte barn og barnebarn, venner og kjente. Noe som er enkelt og mulig med det sosiale medier over det Internett som også gjorde globaliseringen mulig. Mange av dem er i jobb og tar med seg tankegang og bruksmåter fra sosiale medier hjemmefra til jobben. De vil ha ting utført på jobb på linje med hvor lett sosiale medier gjør deling av informasjon og møter med mennesker.

Vanlig med forskjellig bruk

Uansett hvem man samtaler med i it-bransjen om sosiale medier, så er fellestrekket at det ikke er generasjonsforskjell når det kommer til å ta i bruk sosiale medier. Bruksmåten er forskjellig. Men forskjellig bruk av hjelpemidler, teknologi og maskineri mellom aldersgrupper fantes før sosiale medier ble vanlig. Det vil også gjelde ved neste teknologiskifte. Eller generasjonsskifte.

Organisasjoner, om det er nå er ideelle, profitable eller fordelingsmål som gjelder må ta sosiale medier på alvor. Når to av tre norske har en Facebook-konto, er det der man møter folk om man nå vil dele eller selge. Eller informere. Med dette tempoet er det snart bare folk flest som ikke er facebook-brukere av forskjellige grunner. I Norge er det som kjent et mindretall på omtrent femten-tjue prosent av befolkningen.

Ekstranett 2.0

En samtale med strategirådgiver Fredrik Johnsen i Isobar førte til "Ekstranett 2.0". De ser disse trendene for bedrifter: Alle vil ta i bruk sosiale medier. Men det finnes mange veier dit. Det er avhengig av entusiastene, rådgivere og ressurser hva som velges.

Ekstranett 2.0 er der kunder og kolleger som deler alt jobbrelevant fra erfaringer til nyeste sosiale lag på jobben via sosiale nettverkstjenester. I enkleste form er det å ta i bruk personlige, lukkete grupper for kun inviterte medlemmer på Facebook.

Om det blir for kilent å kople privat facebook sammen med jobb, finnes universalløsninger som Wordpress. Det er en delvis gratis innholds- og publiseringsløsning med innplugginger som gir sosiale nettverksfunksjoner. Et muligens dyrere alternativ er Microsoft Sharepoint. Den har vokst fram som en ofte foretrukket dokument- og informasjonsdelings-server i bedrifter som ikke frykter giganten. Sharepoint har også i bøtter og spann av standardmoduler og tilleggsmoduler som åpner for at Ekstranett 2.0 blir mulig.

Den eneste trendutfordringen rundt sosiale nettverk er ledere som ligger på været og venter på en ferdigpakket løsning. De kunne like gjerne vente på Godot.

Sosiale Medier