Exit Google plus?

Mye tyder på at Google gir opp nok et sosialt nettverk.

Publisert Sist oppdatert

En ryktestorm i helga varsler i stormkastene at Google gir opp kampen mot Facebook. Igjen.

Rett før helga forlot Vic Gundotra, sjefen for Google Plus, selskapet. Dette skjedde omgående, og meldingen om avgangen inneholdt det sedvanlige intetsigende pjattet med ord som «utrolig», «fantastisk» og «nye muligheter». Etter det steg styrken i ryktene om at Google Plus (G+) står for tur å sjaltes ut på et sidespor for en kort og brutal avslutning som sosialt nettverk.

Det betyr ikke nødvendigvis at det legges ned. Tjenesten spiller nemlig en viktig rolle for resten av økosystemet til Google.

Funksjoner ingen ville ha samlet

Det sosiale nettverket Google plus ble introdusert som det tredje eller fjerde forsøket, litt avhengig av velvilje, for Google å skaffe seg en SoMe-plattform under egen kontroll. Tanken var å kombinere de mest populære trekkene fra etablerte nettverk som Facebook, Twitter og Yahoo Flickr, sminke det med nettdesignet til Google og rulle det aggressivt ut til brukere av andre nettjenester fra Google.

Siden dette ble en dundrende nedtur, ble etter hvert G+ obligatorisk for nye Gmail-brukere, og tilleggstjenester som Hangout ble lansert som Skype-konkurrent. I tillegg kom stadig flere G+-apper med i app-pakken til Android-telefoner.

Det har likevel ikke tatt av, og årsakene er fortsatt analysert med jevne mellomrom. Stikkordet er nok at det ikke finnes noe virkelig unikt med G+ som gjør at man må være med der, og elementer som var unike ikke var unike nok. For eksempler slo aldri «kontaktsirklene» an, og selv om fotostøtten fra start var best i klassen, er dette par eller forbigått av konkurrentene nå.

Nettverket har likevel hatt en unik kjerne av intenst lojale brukere, som ofte har gått aktivt ut og forsvart G+ mot kritikk.

Fortsatt en god ID

Google plus er også en felles ID-plattform for alle reklamefinansierte tjenester Google tilbyr. Man har kunnet velge innlogging til G+, og hatt tilgang til «eget» innhold fra Google-eide Youtube, Gmail og andre app-er. Dette felles bruker-ID-miljøet kan fortsatt eksistere som G+ uten å være sosial. Med andre ord i praksis fortsette som i dag.

Men denne sammensausingen har gjort at G+ har kunnet rapportere fantastiske brukertall. I oktober var daglige aktive brukere 540 millioner ifølge Gundotra. Imponerende i et sosialt nettverk, ikke fullt så mye om det er snakk om sjekk av epost eller videoer av katter som spiller piano. For eksempel var flagging av epost eller «like» av en video en aktiv G+-aktivitet i Google-universet.

Facebook meldte nylig at de hadde 802 millioner aktive brukere daglig i første kvartal 2014.

Store omorganiseringer

I helgen kom det fram at det er ventet en stor omorganisering og endring i prioriteringene i Google. Gundotra-avgangen skal ha vært et proaktivt «første som forlater skuta» -tiltak mot hvordan det ville ramme Google plus.

I følge Wall Street Journal er endringen allerede i gang, og at avgangen var en konsekvens av dette. I tillegg var G+-miljøet flyttet vekk fra kjernedelen av Google-komplekset i Silicon Valley, som er Google-metoden for å redusere betydningen til et prosjekt.

Det eneste som har kommet som noe av en respons fra selskapet selv, er gjennom Google Plus Daily, en fan-publikasjon som referer en kvitring fra Yonatan Zunger, sjefsarkitekt i Google Plus. Han avviser de ryktene om at G+ skaleres ned som tullpreik, litt forsiktig oversatt.

Det er David Besbris, som i dag er sjef for «engineering», som tar over etter Gundotra. Dette tolkes som at funksjonsendringer, ikke visjoner, er satt på topp for G+.