Få rabatt på Google og Facebook

Få rabatt på Google og Facebook

Nettgigantene utfordrer Groupon med Facebook Deals og Google Offers.

Du har kanskje hørt om Groupon, nettjenesten som har slått seg opp på å tilby ulike dagstilbud til store grupper. Google og Facebook vil gjerne også tilby sine brukere det samme, og åpner hver sin konkurrerende tjeneste.

Google Offers gikk ut i betatest forrige uke. Planen er å kunne tilby daglige tilbud på lokale tjenestetilbydere som restauranter eller attraksjoner, akkurat som Groupon. Rabattkupongene skal være på 50 prosent avslag eller mer.

Hakk i hel kommer Facebook. I går lanserte de Facebook Deals i Atlanta, Austin, Dallas, San Diego og San Francisco. Også de vil hjelpe folk å oppnå rabatter på lokale aktiviteter du kan gjøre med dine fjesbokvenner, være det seg konserter eller turer i luftballong.

Tilbudet finner deg

- For eksempel tilbyr Austin City Limits Live en fulladgangsbillett for konserter som begynner i mai. Slår du til på denne «dealen» får du billetter til å gå bak scenen, mulighet til å gå inn for lydsjekk og i tillegg en middag i tillegg til å få tilgang til selve showet, forklarer Emily White, Facebooks lokaldirektør, i en blogg.

Første planer om Deals kom i november. Først skulle lokale bedrifter kunne tilby rabatter og andre godbiter på sin Facebook-side, men i mars trappet Facebook opp og gjorde som Groupon - at brukere kan motta tilbud i stedet for å aktivt søke dem selv.

Tjenesten er satt opp så brukere kan få tilgang til tilbud via epost-notifikasjon, via Deals-fanen på deres Facebook-side eller i nyhetsstrømmen om venner anbefaler avtaler, skriver Computerworlds nyhetstjeneste.

Facebook har tidligere forklart Computerworld Norge at Deals-funksjonen også vil ha kobling med «Sjekk inn»-funksjonen, der du for eksempel kan sjekke inn og på den måten eksempelvis få halv pris på kaffe.

Begrenset antall byer

I første omgang er det altså et begrenset antall amerikanske byer som får teste det hele.

- Vi håper å kunne ekspandere testen til andre byer fremover, sier White.

Det samme gjelder Google Offers, som først blir tilgjengelig i Portland-området, Oakland, New York City og San Francisco, men som så vil spre seg utover om Google anser det som hensiktsmessig. Enn så lenge kan en gjøre seg klar ved å melde seg på beta-testen.

Groupon finnes på sin side allerede i norsk drakt.

Les om:

Sosiale Medier