- Facebook er bedre enn crm

- Facebook er bedre enn crm

Tradisjonelle crm-verktøy må enten dra nytta av sosiale nettverk, eller bli utdatert, mener ekspert.

- Facebook er crm. Det er til og med bedre enn crm. Det mener Clara Shih, som har skrevet boken ”The Facebook Era”. Daglig er hun leder for partnerskap og sosiale nettesteder i crm-selskapet Salesforce.com.

Mange virksomheter er i dag skeptiske til å være for synlige på Facebook. Dette mener Shih vil endres radikalt.

Computersweden skriver at hun mener den store forskjellen mellom tradisjonelle crm-systemer og bruk av Facebook er at sistnevnte åpner for en tillitt og dialog mellom selskapet og målgruppen – som tidligere ikke var mulig.

- Det er letter å skape en tillitt rundt salgsprosessen når den begynner med kontakter som man på et vis har direkte eller indirekte har en relasjon til, sier Shih.

LES OGSÅ: Salesforce i skyene med Facebook

Facebook-fan

Clara Shih mener Facebook gir en rekke muligheter. For eksempel rekruttering, hvor man får et bedre bilde av aktuelle kandidater. Vil man finne en ny salgskanal for et nytt produkt, mener hun at et søk på Facebook er et bra sted å starte. Alternativet er å dra frem telefonkatalogen. Når det gjelder markedsføring på Facebook, men hun nettsamfunnet kan tilby en ekstremt spisset målgruppe.

Som en av talerne på Web 2.0 Expo i San Francisco slår imidlertid Shih inn noen åpne dører. Der bruker de fleste allerede Facebook, Twitter og lignende tjenester.

Men det å bruke Facebook, og andre sosiale nettjenester, som et verktøy for å selge eller markedsføre sin bedrift eller produkt, er bare i startgropen. I dag har Facebook over 200 millioner aktive brukere. 660 000 utviklere jobber aktivt for å skape nye tjenester og applikasjoner.

LES OGSÅ: Hver femte på Facebook

- Sosiale medier er den heteste trenden innen crm-området i 2009. Det har blitt helt akseptert å fortelle omverdenen om sine favorittrestauranter, sine favorittfilmer osv. Å bruke denne åpenheten til å spre videre et budskap eller skape kontakter blir en utfordring, men også en stor mulighet for bedriftene, sier Clara Shih.

Les om:

Sosiale Medier