Facebook blir Twitter-aktig

Facebook blir Twitter-aktig

Facebook fikk ikke kjøpt Twitter. Nå skal de bli twitterske på egen hånd.

Facebook fridde til Twitter, men fikk nei. Nå får Twitter tøff konkurranse, spår analytikere, som ser at Facebook beveger seg i en mer twittersk retning.

Facebook fortalte i nylig at det gjør endringer strukturen som blant annet innebærer at folk mer oversiktlig skal kunne dele sine statusoppdateringer med omverden. Det er den såkalte profilsiden som blir mer strukturert, dessuten skal muligheten for å filtrere hva man faktisk vil dele med omverden bli bedre. I tillegg skal ting strømmes i sanntid. Og spørsmålet «What are you doing now» endres til «Whats on your mind».

Dermed blir Facebook en tøffere konkurrent for Twitter, mikrobloggeplattformen som brukes av folk som Obama og bedrifter som Dell. Facebook har en enorm brukergruppe, og i januar satte selskapet personlig rekord med 150 millioner aktive brukere.

Utrygg

- Twitter er i en utrygg posisjon. Det ser ut som deres liv kan bli begrenset. De er en-dimensjonal og folk har slengt seg med på konseptet. Så kommer Facebook med en stor brukerbase og implementerer de samme mekanismene. Dermed kan de klare å ut-tweete Twitter, det er i alle fall det de håper, sier John Byrne, senioranalytiker i selskapet Technology Bisuness Research, til Computerworld USA .

Han mener Twitter er i bresjen for mikrobloggeplattformen, men viser likevel til hvordan Yahoo tapte mot Google og hvordan Myspace har havnet i skyggen av Facebook.

Caroline Dangson fra IDC mener det er åpenbart at Facebook ville kjøpe Twitter på grunn av mikrobloggeplattformen. Siden det ikke gikk som de ønsket, lager selskapet simpelt hen sin egen mikrobloggeplattform.

- Er de direkte konkurrenter? Før endringene ville jeg sagt nei. Men med endringene tar Facebook Twitter direkte. De innser at med direktestrømmer vil folk tilbringe med tid på Facebook. Hvis folk kan gjøre alt på Facebook, kan de komme til å nettopp gjøre det. Plutselig trenger de ikke bruke Twitter, sier hun.

Tvinges til salg?

Videre sier hun at bedrifter som har funnet ut at Twitter er bra for businessen neppe vil gi seg av den grunn. Men selskaper som hopper på den sosiale nettverkstrenden nå kan dra fordeler av å få alt på ett sted og dermed velge fjesboka.

Dangson konkluderer med at dette til slutt kan ende med at Twitter revurderer sitt standpunkt vedrørende salg av tjenesten.

I en epost til Computerworld USA har Biz Stone, en av Twitter-gründerne, uttalt følgende: «Vi er store fan av Mark (Zuckerberg, facebook-sjef red.anm.) og temaet hans, men vi føler veldig sterkt at Twitter bare er i startsfasen. Vi har planer om å bygge et stort, selvstendig Twitter Inc.»

Les om:

Sosiale Medier