- Facebook lager supersøk

Dansk, tidligere Google-ingeniør, skal lede arbeidet for Facebook.

Publisert Sist oppdatert

Lars Rasmussen ringer kanskje ingen bjeller, men han er nå dansk, og tidligere hot-shot i Google.

Han og broren Jens laget en gang i tiden et selskap som drev med kart, som i 2004 ble kjøpt av Google og døpt Google Maps. Senere skapte de to brødrene Wave under sitt forhenværende ansettelsesforhold hos Google.

Wave er nå død, det samme er Lars Rasmussens ansettelsesforhold til Google - nå jobber han for Facebook.

Lager søk

Skal vi tro Bloomberg Businessweek jobber han dog fortsatt i søkeverden. For nå skal Facebook lage smartere søkefunksjon, og har fått Rasmussen til å lede arbeidet, ifølge de ikke-navngitte kildene til avisa.

Via funksjonen skal det bli lettere å søke opp statuser, postede artikler, bilder og video, hevdes det.

Analytikere tror det hele er et grep som gjør Facebook i stand til å utfordre Google på søketrafikk.

- Jeg er klar over rykter om at Facebook jobber på en søkemulighet som langsomt vil suge til seg Googles søkekunder, sier Patrick Moorehead, analytiker i Moor Insights & Strategy til Computerworlds nyhetstjeneste.

Han påpeker at søk stadig er den mest brukte funksjonen på internett. Facebook dominerer på sosiale medier, men må også vokse, og da gjennom mobil og søk, tror Moorhead.

Som to skorpioner

Fra andre enden ser man også at Google posisjonere seg mer tydelig på sosiale medier.

- Det er ikke overraskende at Facebook jobber mer med søk, akkurat som det ikke var overraskende å se Google fortsette å pushe Google+, sier Dan Olds, analytiker i Gabrial Consulting Group.

- Google og Facebook er som to skorpioner i en flaske. Og flasken blir gradvis mindre og mindre samtidig som de begge får lenger rekkevidde. Over tid kommer de to til å konkurrere innen de fleste områder, tror han.

Han mener Google har god grunn til å se seg over skuldrene - søkemotorkjempen sitter på mye brukerdata annonsører kan like - men Facebook sitter på mer personlig data.

Skeptisk

Enkelte analytikere er derimot skeptiske, slik som Brad Shimmin fra Current Analysis. Han tror ikke Facebook dags dato har ressursene som trengs for å dytte Google ned fra en haug de har vært på så lenge, og tror heller ikke brukerne ser poenget.

- Google er en infrastruktur. Facebook er et reisemål. Folk drar til de to for veldig ulike grunner, sier han, og legger til han tror et forsøk på å ut-Google Google kan skade Facebooks totale forretningsposisjon, slik risikoen alltid er når noen forsøker å dytte ned kongen på haugen.