Facebook lanserer Deals i Norge

Facebook lanserer Deals i Norge

I dag kan du få rabatter hos G-sport, Ikea, Elkjøp og McDonalds.

Gule Sider og Groupon har allerede lansert nettbaserte rabattjenester i Norge, mens Google Offers er i testfasen. I dag lanserer Facebook rabattjenesten Check-in Deals.

Facebooks rabattjeneste gir spesielle tilbud til brukere som sjekker inn på Facebook Steder via sin mobiltelefon når de fysisk er til stede i butikken.

Markedsføringskanal

Når Computerworld tester opplegget mandag formiddag, tilbyr McDonalds på Grønland en gratis valgfri milkshake dersom man kjøper en av menyene. Vi viser fram mobilen til Jeevan i kassen.

- Betjeningen har selvsagt fått opplæring i dette, og når noen viser frem mobilen med tilbudet, registrerer vi det i kassen. Tilbudet lanseres jo i dag, så dere er foreløpig de første som er innom og spør etter dette, sier Jeevan.

Tjenesten bruker mobilens gps-funksjon for å vise butikker og steder i nærheten, og butikker som har Check-in Deals markeres med et gult ikon.

- Når man klikker på en slik butikk for å sjekke inn, får man opp det aktuelle tilbudet og kan kreve dette ved å vise frem mobilen i kassen, forklarer Jan Fredriksson, Facebooks pressekontakt i Norden, til Computerworld.

Påvirkningskraft

Når man sjekker inn på Steder på denne måten, kan man velge å dele denne informasjonen med sine venner på Facebook, og man får mulighet til å skrive kommentarer, om man vil anbefale et sted hvor man for eksempel opplevde god service.

Via personverninnstillingene på Facebook kan man selv bestemme hvem som skal få se denne informasjonen, eller man kan skjule den helt. Det som imidlertid ikke er mulig, er å velge om du vil se at dine venner sjekker seg inn på steder i din nyhetsfeed, med mindre du blokkerer oppdateringer fra enkelte venner fullstendig.

Facebooks tanke er at brukerne får mulighet til å se hvilke tilbud vennene deres har benyttet seg av, slik at handlingen blir mer sosial og skaper en jungeltelegrafeffekt som speiler Facebook som markedsføringsplattform, mener Fredriksson.

- Facebook Check-in Deals passer meget godt til skreddersømmen vi ønsker å tilby våre kunder, samt at det er interessant å prøve ut en etablert sosial mediekanal på denne nytenkende måten, sier Kyrre Lømo, markedsdirektør i G-sport.

Siden det er mulig å kommentere steder og tilbud man sjekker inn på, vil Facebooks brukere få stor påvirkningskraft i denne sammenhengen, noe som naturlig nok fordrer gode tilbud og kundeservice fra butikkene for at brukerne skal anbefale stedet til sine venner.

I tillegg til McDonalds er også Ikea, Elkjøp og G-sport med på dagens lansering i Norge, og en rekke andre bedrifter skal være klare med tilbud den nærmeste tiden.

Les om:

Sosiale Medier