Facebook i ny drakt

Facebook i ny drakt

Ny design skal rydde opp i kaoset og gjøre det enklere for både brukerne og utviklerne av tredjepartsprogrammer.

Facebook vil gradvis endre utseende på brukernes profiler i løpet av de kommende ukene.

Målet med ansiktsløftningen av Facebook er å bedre kommunikasjonen mellom brukerne samt å gjøre tjenesten mer brukervennlig.

Designendringen skal ifølge Facebook ha pågått i flere måneder og er et resultat av tilbakemeldinger og synspunkter fra over 100 000 brukere.

- Vi har merket oss at brukerne spanderer mest tid på å gjøre små oppdateringer på profilen sin fremfor å lage store innlegg. De fleste benytter tjenesten til å oppdatere statusfeltet og skrive meldinger på Twitter. Det er dette vi nå ønsker å fokusere på med den nye designen, forteller Mark Sleep, produktsjef på Facebook, til IDGs nyhetstjeneste.

Facebook har over 80 millioner brukere verden over. Å introdusere en ny design på et nettsted innebærer alltid en risiko for å miste brukere, om endringene ikke faller i smak. I en overgangsperiode vil det derfor være mulig å velge mellom gammel og ny design.

Omstrukturert

Den nye profilsiden til Facebook er sterkt omstrukturert, og all informasjonen er ikke lengre synlig på en og samme side, slik det var tidligere.

Nå møtes brukerne av nyhetsstrømmen (Wall) når man besøker en profilside. Annet innhold som personlig informasjon, fotografier og innlagte applikasjoner skjules under egne skillefaner.

For å se den nye designen må du først legge til Facebook-applikasjonen Developers på din egen profil. Deretter besøker du testsiden.

Sosiale Medier