Facebook saksøker norske Faceporn

Frekke bergensere skal ha plagiert verdens største nettsamfunn.

Publisert Sist oppdatert

Faceporn.com har markedsført seg selv som "the number one socialising porn and sex network", men nå er nettsiden nede for vedlikehold.

«Vi jobber for tiden med å lansere en helt ny versjon av siden, og det vil bli den beste pornosiden verden noensinne har sett,» er den ambisiøse beskjeden man får ved å besøke siden.

Grunnen til nedetiden er imidlertid et søksmål fra Facebook, levert distriktsretten i California.

Skjermdumper viser at logo og nettside har likhetstrekk med Facebooks konsept. Ifølge rettsdokumentene har Faceporn «skamløst kopiert Facebook-logoen, siden og vegg-varemerket,» skriver Computerworlds nyhetstjeneste.

Facebook har bedt retten beordre Faceporn til å gi fra seg domenet og alle inntekter til Facebook.

- Vi mener Faceporn ikke bør får lov til å utnytte vårt navn og utspe og falme vårt merkenavn i prosessen, sier Simon Axten til Computerworlds nyhetstjeneste.

Porno-bergensere

Det er bergensere som står bak Faceporn. Styreleder i Retro Invent, Thomas Pedersen, ønsker ikke å si hvorvidt designomleggingen har noe med søksmålet eller ikke, og heller ei om logoen som ble brukt tidligere ligner på Facebooks. Først vil han snakke med Faceporns advokat i saken.

- Jeg har ikke fått helt klarhet i hva de saksøker oss for, sier han til VG Nett.

Før siden gikk ned for redesign, hadde det sosiale pornonettsamfunnet rundt 40.000 medlemmer, kan han opplyse.

- Vår idé er å starte opp et nettsamfunn hvor brukerne selv legger ut innholdet, med bilder og video av seg selv og porno de liker, sa styrelederen til Bergensavisen i forbindelse med åpningen av siden i april i fjor.

Saksøker over lav sko

Det er ikke første gang Facebook tyr til søksmål for plagiat. Giganten har tidligere saksøkt en rekke andre selskaper som bruker elementer de mener er Facebooks eiendom, inkludert ord som ”book” og ”face”.

I august saksøkte de gründerbedriften Teachbook fordi de hevdet ”book” er Facebooks varemerke. Siden ligner ikke mye på Facebook, og er et nettsamfunn for lærere. Kritikere har ment Facebook går for langt i å kreve varemerkeeierskap over vanlige, engelske ord.

I juni 2009 konkluderte en tysk rettssal med at et Facebook-søksmål mot det tyske, sosiale nettverket Meinvz var grunnløst. Retten la her blant annet til grunn at Meinvz ble etablert på egen kjøl lenge før Facebook ble populær.