Facebook tester vil-ha-knapp

Facebook tester "vil-ha"-knapp

Elektroniske ønskelister skal øke salget til bedrifter med Facebook-side.

Facebook avslørte i går at de i dag skal teste en ny funksjon som, etter alt å dømme, vil øke handelen på nettverket. Den nye funksjonen består av en vil-ha-knapp (want-button) og testes nå i samarbeid med syv amerikanske nettbutikker.

I motsetning til ”lik-knappen” (like) , kommer ”vil-ha-knappen” bare til å være synlig på produkter fra selskaper som har Facebook-profil. Når en bruker trykker på knappen, vil produktet legge seg i en slags virtuell ønskeliste, kalt ”Collections”, og brukeren kan deretter velge å kjøpe produktet. Dette skriver Computer Sweden.

Ingen provisjon

En talsperson for Facebook sier at selskapet ikke kommer til å ta noen som helst form for provisjon for de produktene som eventuelt blir solgt via den nye funksjonen. Det er fortsatt ikke klart hvordan Facebook vil tjene penger på den nye funksjonen.

Til sammen tester Facebook nå tre forskjellige nye ”knapper” med det nye konseptet: ”Like”, ”Want” og ”Collect”.

Facebook har gitt følgende detaljer til The Wall Street Journal:

- Om funksjonen lanseres offisielt, kan alle bedrifter som har en Facebook-profil kunne bruke den. Som bruker kommer du bare til å få tilgang til produkter fra bedrifter du ”følger” på Facebook. Bedrifter vil kunne laste opp bilder til sin ”nettbutikk”, og foreløpig vil ikke Facebook ta noen provisjon for dette. I alle fall ikke i begynnelsen.

En test av funksjonen er for tiden i gang blant amerikanske Facebook-brukere, men det er ikke kjent når funksjonen vil bli lansert offisielt.

Les om:

Sosiale Medier