OVER EN MILLIARD PÅ MOBIL: Facebook leverer rekordresultat etter rekordvekst av mobile brukere. Illustrasjon: Facebook.

OVER EN MILLIARD PÅ MOBIL: Facebook leverer rekordresultat etter rekordvekst av mobile brukere. Illustrasjon: Facebook.

Facebook varsler nedgang etter kjempevekst

Verdens største «land» har 1,8 milliarder innbyggere og tjente 57,3 milliarder i siste kvartal.

Til tross for 56 prosent vekst i inntektene i tredje kvartal, sendte børsen Facebook-aksjen nedover sju prosent. Grunnen var varsler om fall i reklameinntektene i fjerde kvartal.

Dette var sjette kvartal på rad at Facebook overgikk forventingene analytikerne hadde til finanstallene.

Mobilsatsing med resultat

Totalt kom 84 prosent av reklameinntektene fra mobilsatsingen til Facebook. Denne andelen har vokst fra 78 prosent samme kvartal i fjor.

Om det skyldes at selskapet tar forskjellige grep for å tvinge brukerne til å ta i bruk app-ene deres på mobil eller at tvangen er et resultat av satsingen på mobil er ikke klart. Men av de 1,8 milliarder brukerne per måned så var det over én milliard som brukte Facebook fra en mobil klient for første gang i september.

En kvart milliard her…

Snittallene per måned er 1,79 milliarder i tredje kvartal, opp med 243 millioner eller 16 prosent i brukere målt mot samme periode i fjor. Dermed blir den neste store sosiale medietjenesten Twitter rene minien, med sine 317 millioner brukere i måneden.

Den type innhold som vokser mest, og som Facebook sjøl kommer til å prioritere, er video. Dette gjelder både hos Instagram og Live Video-tjenesten i Facebook.

Facebooks finansdirektør David Wehner begrunner det forventete fallet i at de mener de har nådd grensen for hvor mye annonser de kan utsette brukerne for. Økt reklametrykk antas å irritere og jage brukerne vekk fra tjenestene, sa han til analytikere etter resultatpresentasjonen, skriver Reuters.

- De har nådd grensen for hvor mye og hvor høy byttefrekvensen kan være på Facebook-veggen til brukerne. Dermed må de se på hvordan de kan få til omsetningsvekst gjennom forskjellig type prising, brukerinvolvering og vekst i antall brukere, sier analytiker Josh Olson i Edward Jones.

Om ikke annet burde markedsførere generelt lese denne vurderingen flere ganger og gjerne legge seg den på minnet.

Krevende satsing i 2017

Wehner ga også en framskriving for 2017 der han sa Facebook kom til å foreta massive investeringer med sterk vekst i kostnadene som resultat. Med andre ord kom resultatene fra Facebook til å være dårligere i året som kommer, noe aksjehandlere liker dårlig.

Det er fortsatt ubrutt inntekstmark for giganten. Tjenester som pratetjenesten WhatsApp har over en milliard brukere, men lite inntekter for eieren Facebook. Heller ikke VR-teknologien i Oculus Rift gir noe særlig avkastning.

Sosiale Medier