– Annonsørene har blitt flinkere til å gjøre annonsene relevante og interessante for forbrukerne, sier Håkan Cedéll hos Adobe Media Optimizer.

Færre og mer effektive Facebook-annonser

Facebook seiler opp som den mest effektive markedsføringskanalen. Stikkordet er annonser som treffer bedre enn før.

Med mer treffsikre annonser trengs det heller ikke så mange annonser som før. Det høres ut som en win-win-situasjon: Annonsørene får mer igjen for annonsekronene, og de som er i målgruppene plages mindre enn før.

Det er den såkalte Adobe Digital Index for tredje kvartal i 2015 som avslører denne trenden.

– I fjor endret Facebook sin algoritme for å få færre og mer effektive annonser, noe de nye tallene bekrefter at de har oppnådd. Dette er ikke bare er en fordel for Facebook, men også for brukere som utsettes for mindre irrelevant reklame, sier Håkan Cedéll, nordisk sjef for Adobe Media Optimizer.

 Innbringende

Adobe-statistikken viser at Facebook-besøk er dobbelt så inntektsbringende som Twitter-besøk.

Annonsørenes inntekt per besøk varierer sterkt med hvilke kanaler de kommer fra.

– Her er Facebook stadig den sterkeste plattformen, med en gjennomsnittsinntekt på 10,35 kroner per besøk. Twitter genererer halvparten, 5,01 kroner per besøk. Reddit og Pinterest genererer en gjennomsnittlig inntekt per besøk på henholdsvis 4,75 og 6,18 kroner, heter det i Adobes pressemelding.

Bilbransjen gjør det best

Blant bransjene som lykkes best med sin digitale markedsføring er bilbransjen, som har lykkes i å gjøre sine annonser markant mer effektive og målrettede det siste året.

Dette innebærer at klikkfrekvensen (CTR) og pris per klikk (CPC) økte med heholdsvis 32 og 14 prosent, ifølge Adobes statistikk.

Bilbransjen satser også sterkere enn før på sosiale medier og økte siden i fjor antall besøkende fra sosiale medier med 45 prosent.

Søkeannonser vokser

Kvartalsstatistikken fra Adobe viser at investeringene i søkeannonser økte med 10 prosent globalt, sju prosent i Europa og 17 prosent i Nord-Amerika i tredje kvartal i år sammenlignet med samme periode i fjor.

De to største søkemotorene, Google og Bing, kunne glede seg over en økning på henholdsvis 11 og 17 prosent.

Det var detaljhandelen og bilbransjen som økte bruken av søkeannonser mest, med henholdsvis ni og fire prosent.

Reiselivs- og finansbransjen reduserte derimot bruken av søkeannonser med henholdsvis tre og én prosent.

Adobe-undersøkelser er basert på innsamlede og anonyme data fra forbrukere i perioden fra tredje kvartal i 2014 til samme kvartal i 2015. Over 900 milliarder digitale annonsevisninger ble sjekket sammen med over 23 milliarder klikk fra sosiale medier som Facebook, Linkedin, Youtube, Twitter, Reddit, Tumblr og Pinterest.