Folk lei av sosiale medier

Folk lei av sosiale medier

En av fire brukere under 29 år bruker sosiale medier mindre enn tidligere.

Det viser en ny undersøkelse fra analysebyrået Gartner.

Overfladisk og kjedelig

En av årsakene til at brukerne er blitt mindre aktive kommer av at de synes det er kjedelig. Andre grunner som har blitt oppgitt er overfladiske vennskap på nettet og bekymringer om digital personvern.

- Det faktum at 31 prosent av yngre forbrukere indikerer at de er lei av sosiale nettverk er en situasjon som bør overvåkes, sier Brian Blau, researchdirektør i Gartner.

Totalt sa 24 prosent av brukerne at de bruker nettverkene mindre enn når de registrerte seg.

Rapporten viser også til at de fleste brukerne er passive og bruker mye av tiden på sosiale medier til å se på andres bilder.

Elsket og hatet

På den annen side finner vi en kontrast til statistikken ved at 37 prosent oppgir at de er mer engasjert i sosiale medier enn tidligere, men Blau påpeker at det er viktig å holde seg på tå hev for å ikke miste brukerne over tid. Spesielt gjeøder dette unge brukere.

- Innholdet må holdes friskt og være i stand til å fange folks oppmerksomhet umiddelbart. Den nye generasjonen av forbrukere er rastløse og mister raskt oppmerksomheten. Mye kreativitet er nødvendig for å gjøre en meningsfull effekt, sier Blau i rapporten.

Totalt har 6295 brukere av Facebook, Twitter og Youtube mellom tretten og 74 år deltatt i undersøkelsen.

Les om:

Sosiale Medier