Google-bølgen kan true Facebok

Google-bølgen kan true Facebok

Tror tjenesten kan stjele brukere fra andre sosiale nettverk, men ikke nødvendigvis omvende it-sjefene.

Facebook og Twitter har godt grunn til å skjelve i buksa når en av verdens mest innflytelsesrike nettselskaper, Google, nærmer seg deres sfære. Det mener både analytiker Rob Enderle fra Enderle Group og analytiker Dan Olds fra Gabriel Consulting Group, skriver Computerworlds internasjonale nyhetstjeneste.

I går fikk mange tilgang til en beta av Google Wave, en løsning for samhandling, samarbeid og samordnet kommunikasjon. 100.000 har blitt invitert til å teste tjenesten som smelter sammen epost, chatting, blogging, wiki-er, multimedia, dokumentdeling og planlegging. I tillegg tilbyr tjenesten nettsamfunnsfunksjonalitet.

- De bør være nervøse

Nettsamfunn, dog i stor grad suksessfulle og mye brukt, er generelt i startgropen når det gjelder inntekter. Google, derimot, har annonsemodellen på plass fra tidligere. I tillegg er det et hett navn på nettet.

- Dette representerer en forskyvning for alle. Alle innefor dette området – Twitter, Facebook og Myspace – er nervøse for øyeblikket. Om de ikke er det, har de gått glipp av noe. Markedet har ikke roet seg, og når det ikke har roet seg, kan tjenester som Wave stupe inn og får forsprang, sier Enderle.

Verken Myspace eller Facebook ønsket å kommentere dette, mens Twtitter ikke var tilgjengelig for kommentar.

- Viktig med brukersnitt

Olds sier Google via Wave kan bli en alvorlig utfordrer om de klarer å designe brukersnittet rett, noe han mener er hovednøkkelen til suksess.

- Det må være enkelt nok for tante Olga å bruke, men ha nok sofistikert funksjonalitet til å sørge for at ungene og teknologientusiastene er fornøyde, sier han.

Olds mener det ikke hadde vært det samme om Google var først ute med sosiale nettverk.

- Da hadde grunnleggende funksjoner vært viktigere. Men dette er et område hvor Google ikke er først. Facebook, Myspace og andre kom først, og Google Wave må konkurrere mot disse for aksept fra massemarkedet.

Lojalitetsutfordring

Han tror imidlertid tjenesten ikke nødvendigvis umiddelbart vil appellere til it-sjefen som bedriftssamhandlingsplattform.

- Jeg tror Wave primært vil være et sosialt nettverk og et sted der løse tilknytninger av individer møtes for å samarbeide. Jeg kan også se det som et samarbeidsverktøy for mindre bedrifter, men jeg tror det vil ta en stund før store selskaper bil bruke det til noe annet enn nok et sosialt nettverk.

Enderle mener det kan bli interessant å se hvor vidt Google klarer å få lojale brukere til å flyte fra sine respektive sosiale nettverk og inn i Wave.

- Markedet ser ut til å like enkle løsninger. Men Wave er et superprodukt, et slags oververkyøt. Det er vanskelig, fordi Google må erstatte så mange andre verktøy og nettverk på én gang for å få det til å gå, sier han.

- Det handler om hva som er «bra nok». Folk mener nettverkene de bruker er bra nok, så hvorfor bry seg om å bytte og samtidig overbevise alle venner og all familie til å bytte i samme slengen?

Sosiale Medier