Halvparten sier ikke et kvitter

Av en milliard Twitter-konti har 44 prosent aldri meldt noe som helst.

Publisert Sist oppdatert

Det sosiale mediet Twitter, som er laget for å melde og dele digitale meldinger opp til 140 tegn, er også en glimrende lyttepost. I en fersk rapport meldes det at nesten halvparten, 44 prosent, av brukerkontiene aldri har sendt en eneste melding.

Ikke bare for småprat

Denne «veggpryden» er ikke bare en samling av passive brukere som ikke forstår hvordan mediet kan brukes.

Den digitale samtalen i Twitter-miljøet handler minst like mye om å lytte som å melde, og mange har nok satt opp en konto kun for å følge med i hva som skjer. Det er enkelt både å følge tema, sjangere, brukere og nyheter i tjenesten.

Tallene setter likevel fingeren på et ømt punkt for for Twitter. Å få flest mulig av de 974 millioner brukerne til faktisk å bruke tjenesten aktivt er ansett som den største utfordringen selskapet har, skriver Wall Street Journal.

Dette henger sammen med at aktive brukere selvsagt bruker og blir værende hos tjenesten. Men aktiviteten i seg selv genererer data om bruken som Twitter bruker til å selge annonsetrafikk. Høyere aktivitet gir mer kvalitet i målrettet reklame, og det gir høyere pris.

Nesten en milliard registrerte

Det er Twopcharts, en tjeneste som måler Internettaktivitet som har fulgt Twitter og brukerne.

I samme rapport kan vi lese at en tredjedel av Twitter-brukerne har kvitret mellom en og ti meldinger. Bare tretten prosent har kvitret mer enn 100 meldinger.

Twitter selv kommenterer ikke rapporten, men melder at deres tall er at 241 millioner er aktive brukere, målt etter bruk i siste kvartal 2013.

Selskapet definerer en aktiv bruker som en som har logget seg inn minste én gang i måneden.