Her er nye Facebook

Her er nye Facebook

Det sosiale nettverket vil bli sentrum i ditt liv på nett. Facebook har fått nye partnere, ny design og nye funksjoner.

Facebook har gjort en rekke endringer i profildesignen, og samtidig blir det enklere for medieselskaper som Spotify og Zynga å integrere innhold på nettsidene.

Det er blant nyhetene verdens soleklart største sosiale nettverk presenterte på sin utviklermesse F8.

Den nye profilsiden gjør det enkelt å se ikke bare nye statusoppdateringer, men også flere år gammel informasjon.

Timeline

Facebooks applikasjonsplattform har også fått seg en oppgradering, slik at spill- og medieselskaper lettere skal kunne integrere innholdet sitt med det sosiale nettverket, skriver IDG News Service.

Den nye profildesignen kalles Timeline, og inneholder en rekke funksjoner som gjør at brukerne kan fortelle hele sin livshistorie, ikke bare hva de nettopp har gjort, ifølge selskapet.

- Timeline inneholder alle historiene dine, alle applikasjonene, og nye måter å uttrykke hvem du er, sa Facebook-sjef Mark Zuckerberg på konferansen i San Francisco.

- Timeline er livshistorien din, sa han. Dette blir tilgjengelig om noen få uker.

Facebook Timeline er riktignok klar i beta-utgave allerede nå, skriver amerikanske PC World. Du kan melde deg opp ved å følge denne lenken.

Personvern

I Timeline vil folk for eksempel kunne legge inn gamle bilder og plassere dem kronologisk der de hører hjemme. Personverninnstillinger og justeringer fungerer også med Timeline, slik at du kan bestemme hvem som får se hva.

Timeline får også en ”ticker” (børstelegraf) der Facebook viser automatiske notiser om hva brukerne driver med, som det å ”like” en nettside eller få en ny venn, i sanntid.

Disse nye automatiske notisene skal etter hvert utvides til å inkludere hva folk hører på av musikk, ser på film eller TV, eller hvilke artikler de leser, fortalte Zuckerberg.

Nye partnere: Film, musikk og TV

En oppgradering av Facebooks applikasjonsplattfom gjør det også lettere for selskaper som Netflix, Hulu, Spotify og Yahoo å knytte sine tjenester tettere til det sosiale nettverket.

Det betyr at Facebook-venner på ulike måter kan få notiser om aktivitet på de nevnte fire og en drøss andre medietjenester, og vennene kan dermed hente opp det samme innholdet og ta del i det direkte fra Facebook.

Film- og tv-tjenestene Hulu og Netflix er så langt bare tilgjengelig for brukere i USA, og det er foreløpig ikke klart om dette vil endre seg med Facebook-samarbeidet.

Direktørene i både Netflix og Spotify gikk på podiet på F8, og sa at samarbeidet med Facebook ikke bare vil gi økt bruk av deres tjenester, men at dette også vil komme innholdsprodusentene til gode, altså filmprodusenter, musikere og artister.

- Med all denne nye funksjonaliteten prøver Facebook å få brukerne til å dele mye mer av hva de driver med med hverandre, sier analytiker Greg Sterling fra Sterling Market Intelligence til IDGs nyhetstjeneste.

Les om:

Sosiale Medier