Her er "nye Facebook"

Det sosiale nettverket vil bli sentrum i ditt liv på nett. Nye partnere, nytt design og nye funksjoner ble presentert på F8 i går.

Publisert Sist oppdatert

Facebook har gjort en rekke endringer i profildesignen, og samtidig blir det enklere for medieselskaper som Spotify og Zynga å integrere innhold på nettsidene.

Det er blant nyhetene verdens soleklart største sosiale nettverk presenterte på sin utviklermesse F8 i går kveld. Den nye profilsiden, gjør det enkelt å se ikke bare nye statusoppdateringer, men også flere år gammel informasjon.

Timeline

Facebooks applikasjonsplattform har også fått seg en oppgradering, slik at spill- og medieselskaper lettere skal kunne integrere innholdet sitt med det sosiale nettverket, skriver Computerworlds nyhetstjeneste.

Den nye profildesignen kalles Timeline, og inneholder en rekke funksjoner som gjør at brukerne kan fortelle hele sin livshistorie, ikke bare hva de nettopp har gjort, ifølge selskapet.

- Timeline inneholder alle historiene dine, alle applikasjonene, og nye måter å uttrykke hvem du er, sa Facebook-sjef Mark Zuckerberg på konferansen i San Francisco.

- Timeline er livshistorien din, sa han. Dette blir tilgjengelig om noen få uker.

Personvern

I Timeline vil folk for eksempel kunne legge inn gamle bilder og plassere dem kronologisk der de hører hjemme. Personverninnstillinger og justeringer fungerer også med Timeline, slik at du kan bestemme hvem som får se hva.

Timeline får også en ”ticker” (børstelegraf) der Facebook viser automatiske notiser om hva brukerne driver med, som det å ”like” en nettside eller få en ny venn, i sanntid.

Disse nye automatiske notisene skal etter hvert utvides til å inkludere hva folk hører på av musikk, ser på film eller TV, eller hvilke artikler de leser, fortalte Zuckerberg.

Nye partnere: Film, musikk og TV

En oppgradering av Facebooks applikasjonsplattfom gjør det også lettere for selskaper som Netflix, Hulu, Spotify og Yahoo å knytte sine tjenester tettere til det sosiale nettverket.

Det betyr at Facebook-venner på ulike måter kan få notiser om aktivitet på de nevnte fire og en drøss andre medietjenester, og vennene kan dermed hente opp det samme innholdet og ta del i det direkte fra Facebook.

Film- og tv-tjenestene Hulu og Netflix er så langt bare tilgjengelig for brukere i USA, og det er foreløpig ikke klart om dette vil endre seg med Facebook-samarbeidet.

Direktørene i både Netflix og Spotify gikk på podiet på F8, og sa at samarbeidet med Facebook ikke bare vil gi økt bruk av deres tjenester, men at dette også vil komme innholdsprodusentene til gode, altså filmprodusenter, musikere og artister.

- Med all denne nye funksjonaliteten prøver Facebook å få brukerne til å dele mye mer av hva de driver med med hverandre, sier analytiker Greg Sterling fra Sterling Market Intelligence til Computerworlds nyhetstjeneste.

For mye av det gode?

- De nye funksjonene er ikke radikalt nye eller forskjellige fra tidligere. Timeline er en elegant måte å presentere aktiviteter på, mens de sosiale applikasjonene er en utvidelse av hva som allerede har vært der, sier Sterling.

Sterling mener at Facebook dermed står overfor et tveegget sverd. På den positive siden vil brukerne kunne glede seg over å oppdage mer innhold som film og musikk som vennene deres liker, mens på den andre siden kan dette føre til langt mer lagring og profilering av brukernes data, noe som fører med seg utfordringer og bekymring med tanke på personvern, mener Sterling.

Analytiker Sean Corcoran hos Forrester Research er positiv til de nye funksjonene, som han mener vil gi Facebook en mye sterkere posisjon konkurransemessig fordi dette gjør Facebook til sentrum i folks liv på nett.

- Disse endringene er et fortrinn i forhold til rivalen Google, og åpner også nye muligheter for markedsføring med nye brukeropplevelser, reklame og annonser og forbrukerinformasjon, skriver Corcoran i en epost til Computerworlds nyhetstjeneste.

Han poengterer også at det vil ta tid før den nye funksjonaliteten kommer på plass, på grunn av personvernhensyn og at man ennå ikke helt vet hvordan man skal gjøre disse tingene effektivt.

Facebook har i det siste lansert en rekke endringer og oppgraderinger av sitt sosiale nettverk, noe flere observatører i bransjen mener er et svar på utfordringen fra det nye sosiale nettverket til Google, Google+, som ble lansert før sommeren.

Med alt det nye som nå blir presentert på F8, spørs det om ikke Facebook kanskje gjør for mange endringer på en gang, noe som kan forvirre brukerne, mener Sterling.

Facebook er utvilsomt verdens største sosiale nettverk med mer enn 750 millioner brukere. Google+ har for tiden rundt 25 millioner brukere, men er det sosiale nettverket som har vokst raskest etter at det ble lansert.

Mer informasjon om gårsdagens nyheter kan finnes på Facebook-bloggen.