IBM blir stadig mer sosial

IBM blir stadig mer sosial

Sosial progrmavare har gjort sitt inntog på bedriftsmarkedet.

Ifølge tall fra IDC omsatte det globale markedet for sosiale plattformer for 369,7 millioner dollar i 2009, en økning på over 55 prosent. Det tilsvarer mellom 2,3 og 2,4 milliarder norske kroner.

I en pressemelding fra IBM skriver selskapet at IDC ser på sosiale plattformer som en voksende teknologitrend i virksomheter.

"Kunder, ansatte, forretningspartnere og leverandører er alle på jakt etter å forenkle samarbeid og informasjonsdeling", heter det i meldingen.

Mer og mer sosiale

Rapporten påpeker at sosiale plattformer i stor grad dreier seg om sosiale nettverksmuligheter, deling, og samarbeid mot et felles mål eller interesse, men har også andre nyttige funksjoner som kommer virksomheter til gode.

- Sosial programvare setter samarbeid på dagsorden i virksomhetene. Større mulighet til å finne ekspertise og dele ideer gjør det enklere å se nye forretningsmuligheter, sier Lotus-sjef Alistair Rennie i IBM.

Ifølge IBM har IDC i den nye rapporten om sosial programvare-markedet kåret IBM til markedsleder globalt, målt i omsetning.

De ansatte gjør jobben selv

Dette er programvare som lar ansatte holde kontakt med sitt nettverk, raskt finne ekspertise for å utnytte nye forretningsmuligheter samt diskutere og komme frem til ideer sammen med kolleger, partnere og kunder, skriver IBM.

- Rapporten bekrefter vårt inntrykk av en økende interesse for sosial programvare som et arbeidsverktøy i virksomheter. Undersøkelser viser at ansatte bruker mye tid på å finne informasjon og ekspertise i organisasjoner. Sosial programvare kan forenkle og effektivisere dette, sier direktør for IBMs samhandlingsløsninger i Norge, Morten Meier i meldingen.

Sosiale Medier