IBM lanserer nettsamfunn

IBM lanserer nettsamfunn

IBM satser på skyteknologi, og lanserer blant annet nettsamfunn for bedriftsmarkedet.

IBM lanserer i disse dager en rekke nyheter innenfor "cloud computing" , og leveranser av programvare som en tjeneste (SaaS).

- Vi flytter klientene, bransjen og IBM selv inn i miks av data og applikasjoner som lever både i datasenterne og i skyen, sier IBM-direktør Willy Chiu i en pressemelding.

IBM skystrategi er firedelt. Først og fremst skal de lansere sin egen portefølje med skybaserte løsninger. De skal også hjelpe andre å utvikle slike, og hjelpe bedrifter med å integrere skybasert teknologi.

LES OGSÅ: IBM sliter med Yara-løsning

Som en del av denne strategien, lanserer IBM nå en betaversjon av deres Bluehouse. Det hele er et sosialt verktøy for bedrifter. Her kan man både knytte kontakter og samarbeide. Verktøyet inkluderer løsninger for kommunikasjon i sanntid og deling av dokumenter. Det hele skal egne seg for både små og store bedrifter, og er gratis å bruke inntil betastadiet slutter om noen måneder.

Ifølge IBM selv er dette det første nettsamfunnet av sitt slag, og begrunner dette med at hele konseptet setter dype røtter i selve skykonseptet.

IBM lanserer også sitt oppdaterte Lotus Sametime Unyte, som spesialiserer seg på nettkonferanser.

LES OGSÅ: Grunnsten i fremtidens datasenter

I sin skysatsning nevner it-giganten også sine "IBM Rational Policy Tester OnDemand" og "IBM Rational AppScan OnDemand" som begge skal ivareta sikkerheten for bedrifter som velger å sveve blant skyene. "Telelogic Focal Point" er en annen tjeneste, som skal hjelpe kunder å holde styr på sine programvareinvesteringer.

Et av målene til IBM er som sagt å hjelpe andre med å utvikle skybaserte tjenester, og de lanserer nå nye hjelpemidler for utviklere med åpne og standardiserte teknologier. Hjelpemidlene inkluderer whitepapers, nye nettverk for å bedre samkjøringen av SaaS-applikasjoner samt diverse markedsføringsverktøy.

LES OGSÅ: God vekst i servermarkedet

IBM vil informere mer om sin nye satsning på en konferanse i New York neste uke.

Sosiale Medier