- Ikke forby bruk av nettsamfunn

Sikkerheten blir bedre med ansatte på sosiale medier, mener NSR.

Publisert Sist oppdatert

- Min påstand er at den største risikoen en virksomhet kan ta med hensyn til sosial programvare er å motsette seg og forby bruk, sa Arne Røed Simonsen fra Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR) under NSMs sikkerhetskonferanse 2010.

Han mener det øker risikoen ved at interne og eksterne brukere vil forsøke å finne en måte å omgå sperren på, på en irregulær måte.

- Om bedriftene har et bevisst forhold til hva de bruker det til og hvilke farer og risiko som er forbundet med bruk, er ikke nettsamfunn så farlige i seg selv. Men det kan være nødvendig med en strategi for bruk - hvilke verktøy som kan eller skal brukes, og hvordan.

Følger med

Derimot, mener Røed Simonsen, bør du få staben til å bli obs på hva som postes hvor. Folk sier så meget i sosiale medier. Hva de gjør, hvor de er, hva som interesserer dem.

Mens spioner i gamle dager brukte dagesvis på å skygge folk for å finne slik informasjon, er verden et lettere sted for nåtidens spioner – de trenger bare utgi seg for å være en gammel bekjent fra ungdomsskolen og legge deg til på Facebook.

Røed Simonsen peker på at Politiets sikkerhetstjeneste (PST) mener flere land prioriterer etterretning mot økonomiske mål, og at det i enkelte land er tette bånd mellom etterretningstjenester og næringsliv - og at industrispionasje derfor også foregår i statlig regi enkelte steder.

I tillegg gjør tilgang til slike opplysninger det enklere å bedrive sosial manipulering i skreddersydde og målrettede angrep, slik Norcert via et teoretisk case demonstrerte i et tidligere foredrag.

Militære Facebook-avsløringer

Røed Simonsen hevder arbeidsgiver har en viss anledning til å bestemme hva arbeidstaker skriver på private hjemmesider og på nettsamfunn.

- I et arbeidsforhold er det slik at arbeidstakerne har en lojalitetsplikt. Den arbeidsrettslige lojalitetsplikten innebærer at arbeidstakeren har en plikt til å handle i samsvar med arbeidsgivernes interesser, forklarer Røed Simonsen.

- Ut fra virksomhetens verdivurdering, kan virksomheten utarbeide regler for hva slags type informasjon som vil være underlagt taushetsplikten, og ikke kunne legges ut på en arbeidstakers hjemmeside eller profil i et nettsamfunn, fortsetter han, men legger til at slike regler bør være tydelig og godt kommunisert til arbeidstakerne.

Sintef-forsker Marika Lüders viser til en gang da det gikk galt for en israelsk militæroperasjon. Årsaken var at en soldat, som skulle være med på den militære operasjonen, avslørte hele planen i statusfeltet på sin Facebook-konto.

- Dere bør vurdere informasjonssikkerheten ved at de ansatte bruker sosiale medier, er hennes budskap.

Ellers anbefaler hun folk å være obs på ulike tjenesters brukervilkår – det er ikke sikkert de passer i jobbsammenheng.

De store blir større

Du skal ha sovet kraftig i timen om du ikke har fått med deg at sosiale medier og nettsamfunn er på opptur for tiden. Selskapet Sermo Consulting spår årlig hvilke trender som vil gjøre seg gjeldene for nettsamfunn. For neste år spår de at de store blir større, mens de små forsvinner.

- Nettsamfunn er for alle, og ”alle” har en tendens til å gå i flokk. Stadig flere land graviterer mot det sorte hull – Facebook og de andre dominerende nettsamfunnene. Vi ser det for eksempel på Nettby, som skal legges ned, sier rådgiver i Sermo, Ingeborg Volan.

KONSOLIDERING: Mens Facebook-land vokser legges land som Nettby ned. Konsolideringen vil fortsette, tror Ingeborg Volan, som illustrere dethele med et verdenskart over nettsamfunn. (Foto: Leif Martin Kirknes)

En annen trend for 2011 er en profesjonalisering av bruken, noe man kan se i stillingsannonser om dagen, som tar høyde for sosiale medier ved å kreve nærvær og kompetanse på disse områdene.

- Det blir mer og mer en sammensausing av når du er på jobb, når du er hjemme og når du har fri, mener Volan.

Ingen revolusjon neste år

Sermo Consulting tror ikke overraskende at mobiltrafikken vil skyte i været neste år – og at en stor del av denne trafikken vil være relatert til nettsamfunn.

- Mobildatatrafikk er i sterk vekst i Norge, og vi er på vei inn i en ganske moden fase for bruk av data fra mobil. Det er 800.000 smarttelefoner i landet, og globalt ser vi at det nå er flere som sjekker Facebook enn epost. Dermed er den tidligere soleklarere eneren danket ut, sier Volan.

Men med økt smarttelefonbruk, kommer også økte sikkerhetstrusler etter hvert som mer og mer sensitive data ligger på telefonene, dårlig sikret. Slike telefoner er et yndet mål for tyver, og dessuten lette å miste. En utfordring med nettbrett er at de gjerne deles mellom flere brukere.

- Konklusjonen er at det ikke kommer noen stor, ny revolusjon. Tjenester rettes mot de store som Facebook. Der du derimot ser, er en segregering av sosiale nettverk. Bedrifter vil bygge lukkede, sosiale nettverk – sosiale medier behøver ikke på død og liv være åpne, sier Volan, som ser for seg at du blir nødt til å kommunisere på flere plattformer i 2011.

Tidligere spådommer

Sermo har spådd korrekt før. I 2007 spådde de at Twitter ville bli stort i 2008. I 2008 spådde de at politikerne ville kaste seg på sosiale medier i 2009 – ikke så rart kanskje, med tanke på at 09 var valgår. Og samme år spådde de at det kom til å dukke opp dialogansvarlige i bedriftene og at digitale kvakksalvere også ville dukke opp.

For 2010 har de spådd at geolokalisering vil bli hot, en spådom som riktignok ikke har slått ut i full blomst ennå. Spådommen om at det i år ville dukke opp sosiale superhelter og fjøsnisser, kan man derimot kanskje si har fått gjennomslag.

De har også spådd at bedriftene i år forventer at det lønner seg med tilstedeværelse i nettsamfunn.