Ingen toppsjefer twitrer

Ingen toppsjefer twitrer

Bare en av femti toppsjefer bruker Twitter. Facebook er ikke mye hottere.

Administrerende direktører i amerikanske toppselskaper flokker seg ikke akkurat rundt sosiale medier. Kun to på Fortune 100-lista er på Twitter, 13 er på Linkedin, 19 er på Facebook og ingen ser ut til å ha sin egen blogg.

Det viser en rapport utgitt på Uberceo.com, en nettbasert nyhets- og diskusjonsside for målgruppen direktører i store selskaper, melder Computerworld USA.

- Toppdirektørene ser ut til å være frakoblet kanalen deres egne kunder diskuterer på. De gir inntrykk av å være utilkoblet, uengasjerte og uinteresserte, sier redaktør i Uberceo.com, Sharon Barclay.

- De går glipp av en flott måte å kommunisere med kundene med.

Småselskapene flittige

Derimot har en økende gjeng direktører i småselskaper fått opp øynene for Twitter. Selskapet Zappos.com, som selger sko over nett, har for eksempel 1400 ansatte, og 450, inkludert direktør Tony Hsieh, bruker Twitter aktivt. Selskapet hevder det hjelper på salget.

Analytikere har notert seg at det er økende press på at selskaper og sjefene skal bli mer aktive med Web 2.0.

Teknotopper på Linkedin

Men beskjeden har ikke gått hjem hos administrerende direktører. Av de 13 på Linkedin var det bare tre som skilte seg ut med mer enn 80 kontakter.

- Disse da også fra teknologiselskaper – Michael Dell fra Dell, Gregor Spierkel fra Ingram Micro og John Chambers fra Cisco, sier Barclay.

Sosiale Medier